Van 18 mei tot en met 15 september 2019 presenteert het Kröller-Müller Museum de tentoonstelling Charlotte Posenenske. Lexicon of Infinite Movement | Lexicon van oneindige beweging. In deze eerste museale solotentoonstelling van Charlotte Posenenske in Nederland wordt ook voor het eerst de ruimtelijke ontwikkeling in Posenenske’s oeuvre in zijn geheel getoond. Minimalistische series
Charlotte Posenenske begint als schilder, maar voelt zich beperkt door het platte vlak en zet al snel de stap naar ruimtelijke werken. In 1967 ontwerpt ze Serie B, een reeks concave en convexe vormen, hoekig en rond, in de kleuren rood, geel, blauw en zwart. De vormen worden als reliëfs aan de wand gehangen, maar ook als objecten in de ruimte geplaatst. In 1968 volgen Serie D en Serie DW, bestaande uit vierkante buiselementen, respectievelijk uitgevoerd in staal en karton, die door hun formaat en vorm doen denken aan ventilatieschachten. Met de beide series zet Posenenske de stap van op zichzelf staande objecten naar werken die een directe relatie aangaan met de architectuur en de ruimte soms zelfs geheel innemen. In latere werken vormt beweging een uitgesproken onderdeel, zoals bij de elementen van Serie E, die de bezoeker uitnodigen om deel te worden van het werk. Band met Nederland Al vroeg in haar loopbaan heeft Posenenske een band met Nederland. In 1968 introduceert de vermaarde galerie Art & Project in Amsterdam haar werk, dat grote verwantschap vertoont met de rationele, sobere opvattingen van Nederlandse kunstenaars, ontwerpers en architecten. Posenenske ziet bovendien een verband tussen het Hollandse landschap en minimalistische sculptuur. Dit blijkt uit persoonlijke aantekeningen en uit haar enige film: Monotony is Beautiful, opgenomen op Super 8 tijdens een reis door Nederland. Participatie Hoewel Charlotte Posenenske zichzelf niet beschouwt als een politiek kunstenaar, heeft ze een uitgesproken visie op de maatschappelijke verhoudingen, die volgens haar rationeel, concreet, toegankelijk en democratisch moeten zijn. Met haar werk wil ze hiervoor een standaard zetten: de gebruikte materialen zoals karton en staal zijn goedkoop, de werken worden voor vaste, lage prijzen verkocht en de samenstelling en installatie van haar modulaire systemen kan door ‘iedereen’ worden gedaan: kopers, tentoonstellingsmakers en zelfs het publiek.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |