Het eerste retrospectief van multidisciplinaire kunstenaar Carlos Amorales is onlangs geopend in Het Stedelijk in Amsterdam. Tekst (©) Riedstra Amorales, een van de meest toonaangevende Mexicaanse kunstenaars van dit moment, toont hier zijn conceptuele projecten en installaties, die samen met zijn team tot stand zijn gekomen. Op een speelse manier ontleent hij zijn Factory aan de Factory van Andy Warhol. Met een knipoog naar de popcultuur en naar onze geglobaliseerde wereld waarin zoals de kunstenaar zelf zegt: ‘The globalized Assembly- line has gotten out of hand’. De tentoonstelling is te zien tot en met 17 mei 2020.
Interface (virtual reality) is gebaseerd op de ruimte tussen privé en publieke ruimte. Deze interface wordt uitgebreid door de kunstenaar onderzocht, met name in het boek, maar het is niet duidelijk wat er mee te doen is binnen de tentoonstelling. In het boek komen alle thema’s aan bod die op dit moment een grote rol zijn gaan spelen in de hedendaagse maatschappij. Vervreemding van hetzelf, de behoefte om geliked te worden, online alles zeggen omdat het een virtuele ruimte is, waar alles kan en mag en vul verder maar in. De tekeningen met teksten blijken een herhaling van dezelfde stereotype beeldtaal. Waardoor een eindeloze herhaling van hetzelfde tevoorschijn komt. Wie weet is dit ook de opzet van de tentoonstelling het is allemaal niet zo duidelijk. Dan blijkt verderop de zaal met een grote installatie erin te staan. Aan de installatie hangen bekkens waar kinderen met drumstokjes tegenaan kunnen slaan. Een succes. Bij een ander onderzoek blijkt in hoeverre muziek visueel gemaakt kan worden. We zien een drietal schermen waarop elektronische muziek visueel wordt weergegeven en horen tegelijkertijd de klanken. Dit gegeven is al vaak en veel onderzocht en is niet echt verrassend. Elektronische muziek is op dit moment een kunstvorm die op het conservatorium geleerd wordt en is hiermee allang het ‘jaren 60’ idee ontstegen. De Black Cloud die 4 grote in elkaar overlopende ruimtes beslaat in een overdosis aan zwarte papiervlindertjes, die refereren aan een droom die de kunstenaar had. De vlindertjes, als een metafoor, beginnen klein en waaieren dan uit over de wereld en zorgen dat kunst op deze manier zich kan verspreiden. Een tentoonstelling die grote verwachtingen wekt maar voor mij dit niet echt kan waarmaken, althans niet in de uitwerking van de concepten. Is nog te zien tot 17 mei in het Stedelijk museum Amsterdam. De catalogus is curieus en leuk, ook als werkboek en heel betaalbaar.
OPENING HOURS Daily: 10 am – 6 pm Friday: 10 am – 10 pm PRICES Adults: Online € 17,50 Register € 18,50 Students: € 10 ADDRESS Museumplein 10 1071 DJ Amsterdam
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |