Opening in aanwezigheid van de kunstenaar: zaterdag 5 oktober – aanvang 18.00 uur, vrije toegang Paloma Varga Weisz, Bumped Body 06.10.2019 t/m 02.02.2020 Op 5 oktober 2019 opent in het Bonnefantenmuseum de overzichtstentoonstelling Bumped Body van Paloma Varga Weisz (Mannheim, Duitsland, 1966). Voor het grote publiek betekent dit de eerste kennismaking met het figuratieve oeuvre van deze Düsseldorfse kunstenaar die in Nederland grotendeels onbekend is, maar internationaal gestaag aan de weg timmert. Varga Weisz’ houtsnijwerk en keramiek omarmen de kunstgeschiedenis, maar haar praktijk staat midden in de actualiteit. Ongemakkelijke en intieme onderwerpen gaat ze hierbij niet uit de weg. In Bumped Body presenteert het Bonnefanten een persoonlijk en indringend oeuvre met nog nooit eerder vertoonde werken, inclusief haar sleutelwerk Galgenfeld (2003). Betoverende wereld Varga Weisz’ praktijk beweegt zich soepel tussen houtsnijwerk en keramiek, tekening en aquarel, theatraal environment, film en geluidswerk. Met deze disciplines en media roept ze in Bumped Body een betoverende wereld op met maskerades, vermommingen en rolverwisselingen waarin eigenaardige wezens de toon zetten. Lichamen, zowel van mannen als vrouwen, bezitten in dit Alice-in-Wonderland-universum geen vaste vorm. In Wilde Leute (1998), dat in het Bonnefanten voor het eerst publiekelijk wordt getoond, bestaan de terracotta figuurtjes uit wonderlijke schepsels van androgyne mensen met dierenoren. Het werk uit 1998 laat zien dat Varga Weisz zich al in haar vroege praktijk probeert los te weken van identiteit en rolpatronen. Thematiek Het symbolische universum van Paloma Varga Weisz is gebaseerd op haar persoonlijke leven en ervaringen in een huiselijke gezinssituatie. Haar werk roept vragen op over identiteit en feminisme, zoals historische stereotypering en objectivering van het vrouwenlichaam, creativiteit en moederschap. Varga Weisz creëert daarnaast nieuwe vrouwelijke zinnebeelden over universele thema’s. Het werk zit vol echo’s naar de kunst- en cultuurhistorie van het Maas-Rijn-gebied. De materiële, cultuurhistorische en iconografische tradities klinken door in de keuze van materialen en ambachtelijke bewerking, symbolische vormentaal en existentiële thematiek. Bumped Body past in de koers van het Bonnefanten, dat zich onderscheidt door een regelmatige focus op de minder bekende, maar invloedrijke kunstenaar en door het verbinden van het eigen erfgoed aan mondiale en euregionale ontwikkelingen, en zo een brug creëert tussen oud en nieuw, heden en verleden. Bonnefantenmuseum | Avenue Céramique 250 | Maastricht | open di t/m zo 11.00 - 17.00 uur
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |