09.02 > 19.05.2019 Als tweede luik in de samenwerking tussen BPS22 en a/political stelt de tentoonstelling B l a c k H o r i z o n uitzonderlijk twee Russische artiesten uit verschillende generaties samen voor: Erik Bulatov (°1933) en Andrei Molodkin (°1966). Beiden werpen een kritische blik op vormen van propaganda. Vanaf 9 februari te bezoeken in de twee hoofdzalen van het Museum. Erik Bulatov werd in 1933 geboren in Sverdlosk (het huidige Jekaterinenburg), in een gezin uit Moskou. Vanaf 1952 volgde hij les aan de afdeling schilderkunst van het prestigieuze Vassili Sourikov-instituut voor schone kunsten in Moskou, waar hij in contact kwam met Robert Rafailovitsj Falk, zijn mentor op het vlak van schilderkunst, en Vladimir Andreievitsj Favorski, zijn mentor op het vlak van kunsttheorie. Hij leerde er ook Ilja Kabakov kennen, die er een workshop illustratie volgde. Uiteindelijk opende Kabakov voor hem de deur naar uitgeverij Malytch, die gespecialiseerd was in kinderboeken. Bulatov ontdekte er een activiteit die hem voldoening schonk en hem tegelijk de kans bood een origineel, maar persoonlijk schildersoeuvre te scheppen. Volgens de kunstenaar ligt het beginpunt van zijn oeuvre in 1963, toen hij inzag dat een schilderij in eerste instantie de mogelijkheid biedt om in een picturale wereld te duiken, ongeacht het onderwerp. Vandaag stelt hij dat het werk Surface et espace du tableau (1963) de start vormde van zijn dialoog met de schilderkunst en de kiem legde voor zijn conceptuele en picturale wereld. Uit dit werk groeide zijn hele oeuvre, aanvankelijk beperkt tot het oppervlak, maar vervolgens ook in de open ruimte en tot slot op het raakvlak tussen het schilderwerk en de sociale ruimte. Na 1985 – het jaar van de perestrojka – kon Bulatov eindelijk ingaan op de verzoeken van galerieën en cultuurhuizen, en kon hij de premières van zijn grote tentoonstellingen in Zürich en het Centre Pompidou in 1988 bijwonen. Sindsdien wordt hij tot een van de belangrijkste vertegenwoordigers van het Moskouse conceptualisme gerekend en wordt zijn werk opgenomen in de meest prestigieuze privé- en openbare collecties. Bulatov vestigde zich in Parijs, waar hij vandaag nog steeds woont en werkt.
Op uitnodiging van Andrei Molodkin verbleef Erik Bulatov verscheidene weken in The Foundry, een atelier in een oude smelterij in het Zuid-Franse Maubourguet. Hij maakte er een dertigtal schetsen met tempera en een vijftiental monumentale doeken (van 3 op 3 meter, van 9 op 3 meter of van 6 op 6 meter), die op subtiele wijze de kunstgeschiedenis samenvatten. Op basis van zinnen uit de Russische propaganda, in het Cyrillisch alfabet, schildert hij grote doeken die de kijker aan het wankelen brengen met een illusie van diepgang in strijd met typografische elementen die aan de fundamentele vlakte van het schilderwerk herinneren. Die spanning tussen diepgang en vlakheid, tussen vorm en achtergrond is kenmerkend voor deze bijzondere doeken die voor het eerst te zien zullen zijn. Andrei Molodkin werd in 1933 geboren in Bui, in Noord-Rusland. Na zijn legerdienst legde hij zich toe op zijn artistieke activiteit en koos hij voor uiteenlopende expressievormen. In functie van zijn projecten kiest hij ervoor zich uit te drukken in balpentekeningen, beeldhouwkunst of installaties. Vormelijk leunt zijn oeuvre aan bij ‘ politiek minimalisme’ , geïnspireerd op de Amerikaanse minimalistische kunstenaars. Molodkin grijpt terug naar de eenvoudige geometrische vormen van die kunstenaars, maar voegt een politieke connotatie toe die bij de Amerikaanse kunstenaars uitblijft. Tijdens de tentoonstelling US OR CHAOS bij BPS22 stelde Molodkin twee grote installaties voor: Transformer No. M208, drie stalen kubussen gemaakt van buizen vol ruwe aardolie uit Irak en lichtgevende buizen, en Fallout Pattern, een werk dat gebaseerd is op vertrouwelijke Amerikaanse documenten die amper 48 uur online werden geplaatst door Wikileaks. De documenten beschrijven de impact van een potentiële nucleaire aanval van Amerika op Rusland. Tijdens Black Horizon schotelt Andrei Molodkin de bezoeker Young Blood voor, een nieuwe installatie die hij speciaal voor de gelegenheid uitwerkte en die de bezoeker onderdompelt in een klinische omgeving. In de video's krijgt de toeschouwer net als in de doeken van Bulatov letters te zien die zich via pneumatische pompen vullen met menselijk bloed. De pompen injecteren het bloed met horten en stoten in de letters en voegen zo een dimensie van klank en een lichamelijk aspect toe aan de ruimte. De verschillende letters vormen zinnen in ‘ slang’ , jongerentaal uit hun directe omgeving (sociale netwerken, muziek enz.). Het resultaat is een samenvattend beeld van de cultuur en bekommernissen van de jeugd. De uitdrukkingen onthullen ook een zekere assertiviteit die propagandistisch kan overkomen en een – soms ook negatieve – invloed kan hebben op de gebruikers. CURATOREN: Becky Haghpanah-Shirwan, directrice van de collectie a/political, en Pierre-Olivier Rollin, directeur van BPS22. + TENTOONSTELLING EXTRA VIEW + Variaties op dezelfde thema's Stijn Cole 09.02 > 19.05.2019 Stijn Cole (°1978, Gent) woont al enkele jaren in de buurt van Chimay en stelt een multidisciplinair oeuvre voor (schilderwerk, fotografie, tekenkunst en beeldhouwwerk), steunend op de kunstgeschiedenis. Zijn inspiratie voor de tentoonstelling op de verdieping bij BPS22 vond hij in Marthe Wéry's schilderijenreeks Calais, die 21 werken telt en tot de collectie van BPS22 behoort. Cole bracht net als Wéry een bezoek aan het strand van Calais en nam een reeks foto's van de zee: één voor één monochrome beelden waarin de blauwe lucht samenvloeit met de grijze zee. De foto's vormden de basis voor schilderijen waarin hij het kleurenspectrum minutieus ontleedt. Een delicate evenwichtsoefening tussen intellectuele nauwkeurigheid en praktische fijngevoeligheid, perfect in lijn met Marthe Wéry. CURATOR: Pierre-Olivier Rollin, directeur van BPS22. + BIJ DE TENTOONSTELLINGEN: HET KLEIN MUSEUM + In het Klein Museum kunnen kinderen en volwassenen werken ontdekken in de collectie van de Provincie Henegouwen rond een specifiek thema. Deze keer belichten we artistieke processen rond eten. Wat schaft de pot ...!? doorloopt een traject van riek tot bord en plaatst vraagtekens bij onze verhouding met eten, vanuit economisch standpunt, maar ook vanuit onze tradities, ons consumptiegedrag, onze rituelen door de eeuwen heen en in verschillende culturen. Musée d’art de la Province de Hainaut Bd Solvay, 22 B-6000 Charleroi www.bps22.be
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |