Walther Smeitink-Mühlbacher (1963 Doetinchem) raakte als student tijdens zijn opleiding docent beeldende vakken aan het begin van jaren tachtig onder de indruk van een van zijn leraren, beeldend kunstenaar Robert O’Brien (1951 Bromyard GB). Met deze expositie blikt de kunstenaar via recent werk terug op hoe hij in zijn latere artistieke loopbaan schatplichtig is geweest aan de ideeën van deze te jong gestorven kunstenaar (1988 Leiden). O’Brien vond dat het denken en handelen van een kunstenaar zowel irrationeel, rationeel, als intuïtief moest zijn. Het proces van het spontane, onwillekeurig samenbrengen van beeldend materialen en technieken was belangrijker dan het eindproduct. Immers een kunstwerk dat associatief is ontstaan zou vanzelfsprekend ook weer associaties oproepen. Daarom noemde hij zijn installaties ook associatieve constructies. Op zich niet nieuw in de kunstgeschiedenis, immers al in 1913 presenteerde Marcel Duchamp zijn Fietswiel, een bestaand fietswiel in een omgekeerde voorvork gemonteerd op een bestaande beschilderde keukenkruk. Duchamp noemde het object een “ready made”, een kunstwerk gemaakt uit al bestaande onderdelen. Op basis van O’Briens ideeën ontwikkelde Smeitink zich in de loop van de jaren wars van de vaak modieuze kunsttendenzen van het postmodernisme tot een kunstenaar met een geheel eigen beeldtaal. In zijn werk en in het uitdragen van zijn ideeën was O’Brien nooit bezig met engagement met de samenleving. Hoofdzaak was voor hem het prikkelen van de verbeeldingskracht van de beschouwer. Daarin is Walther Smeitink-Mühlbacher de boodschap van zijn leermeester trouw gebleven als je terugblikt op zijn oeuvre. Geen maatschappijkritische of andere zwaarwichtige inhoud, maar gewoon het spel van materialen en technieken, misschien het wezenlijkste van de beeldende kunst. Objecten van de meest uiteenlopend materialen; brons, koper, messing, chroom, bladzilver, bladgoud, hout, en natuursteen, zelfs dierlijke materialen zoals geweien. Schilderijen waarin niet alleen verf wordt gebruikt, maar ook andere materialen en andere technieken. Het werk van Walther Smeitink-Mühlbacher op zijn waarde schatten is niet altijd gemakkelijk. De kunstenaar is spaarzaam met verwijzingen naar betekenis. De kijker moet via zijn eigen verbeeldingskracht het werk maar doen. Dat is ook precies wat Robert O’Brien voorstond. Deze expositie laat de verwerking zien van diens gedachtegoed door een gerijpt kunstenaar met een eigen visie, Walther Smeitink-Mühlbacher. Ter gelegenheid van deze tentoonstelling wordt een nieuwe uitgebreide catalogus gepresenteerd. De laatste dag van de expositie is zondag 3 december 2017. Galerie de Natris Van Dulckenstraat 20 Nijmegen, Gelderland 6512 DT Netherlands http://www.artidomus.com
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |