KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Amsterdam: tentoonstelling Philippe Apeloig 'using type' 

15/9/2015

0 Comments

 
Foto
Philippe Apeloig, Using Type, 2015, 120 x 175 cm, screen-print

Het Stedelijk Museum toont vanaf 31 oktober werk van de Franse grafisch ontwerper Philippe Apeloig (Parijs, 1962), die bekend staat om zijn verrassend gebruik van typografie. In het designcircuit zullen van Apeloig behalve affiches ook, logo’s, boeken, folders, klein drukwerk en animaties te zien zijn.

Apeloig speelt als het ware met letters, die hij soms zelf ontwerpt. Zijn kennis van de typografie is zodanig dat zijn werken steeds doordacht, maar toch subtiel blijven. Soms worden de letters zelfstandige beelden, zoals die in het affiche Bateaux sur l’eau (2003), die een boot vormen, maar ze blijven – zelfs vervormd – de dragers van een duidelijke boodschap. De letters in het affiche Bewegte Schrift uit 2011 waren ook als een digitale animatie op het station in Zürich te zien. Apeloig kiest voor een wisselende betekenis die altijd afgestemd is op het onderwerp van het affiche. Dat maakt dat zijn werk zeer gevarieerd is, soms kleurrijk, soms in zwart-wit, al dan niet met kleine toevoegingen in kleur.
Carolien Glazenburg, conservator grafische vormgeving Stedelijk: “Apeloig componeert met letters. Ze krijgen verschillende eigenschappen; soms zijn het eenlingen, af en toe vormen ze een opgewonden gezelschap, regelmatig dansen ze, soms worden ze een standbeeld. Ze kunnen roepen, maar ook rustig informeren. Eerder lieten we in het hart van het vormgevingscircuit grafische vormgeving zien; LUST samen met Jurriaan Schrofer, Lex Reitsma en Atelier ter Bekke&Behage. Vier jaar geleden brachten we in Temporary Stedelijk een groot overzicht van Wim Crouwel. Nu tonen we Philippe Apeloig – het wordt tijd dat Nederland meer van zijn werk ziet, ook gezien zijn band met de Nederlandse vormgeving.”

Apeloig leerde aan de Parijse École supérieure des arts appliqués Duperré de beginselen van de typografie. Tweemaal liep hij stage bij het Amsterdamse bureau Total Design dat Wim Crouwel mede oprichtte. Het daar heersende Nederlandse modernistische klimaat zouden van blijvende invloed op hem zijn: “in Amsterdam ben ik artistiek geboren”, zegt de ontwerper zelf. Eind jaren 80 vertrekt hij met een studiebeurs naar de Verenigde Staten en werkt er voor April Greiman, een gerenommeerde grafisch ontwerpster, opgeleid door de Zwitser Wolfgang Weingart. Zij werkte als een van de eersten met de zojuist geïntroduceerde Apple Macintosh en gebruikte in haar affiches een vrije typografie en felle kleuren.

Door de introductie van de computer moesten grafisch vormgevers zich in de jaren 80 het vak opnieuw eigen maken. De computer is snel en flexibel, nodigt uit tot experiment en heft de beperkingen van het handwerk op. Total Design, Greiman en indirect Weingart hebben Apeloig geholpen om inventief om te gaan met typografie in combinatie met het digitale ontwerpen. Naast het klassieke grafisch ontwerpen maakt Apeloig ook digitale animaties voor zowel culturele als commerciële opdrachtgevers. Ook daarin speelt typografie de hoofdrol. Hij heeft veel opdrachtgevers in het culturele veld; hij ontwerpt affiches en huisstijlen voor theaters, tentoonstellingen en festivals, en ontwerpt sinds 1981 ieder jaar het affiche voor het grote Fête du Livre in Aix-en-Provence. Daarnaast heeft hij  ook commerciële opdrachtgevers waaronder Hermès.

In de museumwinkel is de publicatie bij de tentoonstelling verkrijgbaar: Philippe Apeloig – À la racine des lettres, die een aanvulling is op het boek TYPORAMA dat verscheen bij de grote overzichtstentoonstelling van zijn werk in het Parijse Musée des Arts décoratifs in 2014.  

De shawl die Philippe Apeloig voor het Franse modehuis Hermès ontwierp, waarvan het ontwerp is gebaseerd op het boek Fragments d’un discours amoureux (1977) van Roland Barthès, is te zien in de tentoonstelling en verkrijgbaar bij Hermès (€ 895).

Expositie: Using Type - Carolien Glazenburg 
Locatie: Stedelijk Museum Amsterdam, Museumplein 10, Amsterdam
Deze expositie is te zien van 31 oktober 2015 t/m 31 januari 2016.
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons