Kunstkrant
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

KLASSIEKE VERLEIDING in Fries Museum tot 7 februari 2017

4/10/2016

0 Comments

 
Picture
Sir Lawrence Alma-Tadema, De rozen van Heliogabalus, 1888, olieverf op doek, 132.7 x 214.4 cm; 193.5 x 261.2 cm (lijst), Collectie van Pérez Simón, Mexico. Foto © Arturo Piera
1 oktober jongstleden waren we aanwezig bij de opening van de prestigieuze tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding in het Fries Museum te Leeuwarden. Een prachtige tentoonstelling met werk dat uit allerlei verschillende bronnen bij elkaar gebracht is en alleen al daarom uniek te noemen valt. Het is dan ook niet voor niets dat de tentoonstelling na Leeuwarden nog in Wenen en Londen te zien zal zijn. De Friese Lourens Alma-Tadema was in zijn tijd een celebrity, die heel goed de weg wist te vinden in de societywereld van zijn tijd. 
In 1836 werd Lourens Alma Tadema in een hecht notarisgezin in Donrijp geboren. Het gezin verhuisde naar Leeuwarden, waar zijn vader overleed. Op zestienjarige leeftijd vertrok Tadema naar de kunstacademie in Antwerpen. Hij voltooide zijn studie echter niet, want hij vond dat hij meer kon leren van schilders die niet aan de academie verbonden waren. In 1858 nam hij voor het eerst deel aan een verkooptentoonstelling, waar hij meteen een prijs won. Om vooraan in de gealfabetiseerde tentoonstellingscatalogi te komen staan, besloot Lourens zijn tweede voornaam Alma aan zijn achternaam te verbinden. In 1863, op huwelijksreis naar Italië met zijn bruid Pauline Gressin du Moulin, kwam er een keerpunt in zijn carrière. Alma-Tadema verlegde zijn artistieke focus van historische voorstellingen in de vroege middeleeuwen naar de klassieke oudheid.

Tijdens zijn huwelijksreis stuitte Alma-Tadema op de grootschalige archeologische opgravingen in Pompeï. Hij besloot om het over een andere boeg te gooien. Als pure perfectionist ging hij als een ware archeoloog aan de slag. Hij maakte schetsen van ruïnes, nam maten op, verzamelde originele voorwerpen en replica’s van Romeinse voorwerpen en legde een bibliotheek aan met werk van klassieke schrijvers. Gewapend met feitenkennis schiep hij een geloofwaardig en aantrekkelijk beeld van het dagelijks leven van de oude Romeinen. Alma-Tadema onderscheidde zich van andere klassieke oudheidschilders door dit historische onderzoek en door zijn virtuoze techniek die hij had afgekeken van zeventiende-eeuwse Nederlandse schilders. 

​Alma-Tadema leefde met zijn vrouw en kinderen in Brussel. Een van de meest invloedrijke kunsthandelaren van die tijd, de Belg Ernest Gambart, zag zijn werk en bood hem een lucratief contract aan voor 24 schilderijen. Alma-Tadema was precies wat Gambart zocht: productief, niet zo verblind door zijn idealisme dat hij de grillen van de kunsthandel niet zag en altijd in staat rijke en weelderige schilderijen te maken die pasten bij de smaak van de nieuwe bourgeoisie, in het bijzonder die van Engeland en Amerika, aldus Gambart’s biograaf. In Alma-Tadema’s privéleven was het minder goed vertoeven. Hij verloor zijn pasgeboren zoon en een paar jaar later in 1869 verloor hij zijn vrouw. Hij bleef achter met zijn twee dochtertjes, lang alleen was hij echter niet. In Londen ontmoette hij op een feestje de zeventienjarige Laura Epps, van zijn kant liefde op het eerste gezicht. Hij verhuisde samen met zijn dochtertjes naar Londen waar hij de schilderdocent en later de man van Laura werd. Aldaar veranderde Lourens zijn naam in Lawrence. Het besluit om zich in Londen te vestigen bleek een meesterzet te zijn voor zijn carrière. 

Picture
Sir Lawrence Alma-Tadema, Onbewuste rivalen, 1893, olieverf op doek, 45.1 x 62.8 cm, 74.5 x 92.6 x 7.4 cm (lijst), Bristol Museums & Art Gallery, Bristol
Alma-Tadema verkeerde in high societykringen en was lid van toonaangevende herensociëteiten. Hij was een charismatisch verteller en een entertainer pur sang. Zijn levendige feestjes waren geliefde bij kunstenaars, (rijke) klanten en intellectuelen. Zijn huis vormde een kunstwerk op zich. Hij wilde niet alleen prachtige interieurs schilderen, maar deze ook echt tot leven wekken. Het huis was een artistieke proeftuin voor zijn werk. De kamers waren aangekleed met kunst, exotische objecten, klassieke beelden en vazen, luxueuze stoffen en rijk versierde meubels. Hier kon hij experimenteren met enscenering, de plaatsing van objecten, materialen, licht en ruimte.

Alma-Tadema liet tevens zijn publiek toe in de intimiteit van zijn eigen huis, dat fungeerde als de omlijsting van zijn publieke persoonlijkheid. Hij leidde potentiële kopers rond en verleende ze toegang tot zijn atelier, met zijn laatste schilderij op de ezel. Bezoekers konden in zijn huis prenten van zijn werk kopen en gingen vaak de deur uit met een foto van de kunstenaar met handtekening erop. Alma-Tadema begreep als geen ander dat roem verkoopt. Reproducties van belang voor bekendheid klonk hem ook niet onbekend in de oren. Samen met zijn kunsthandelaren verspreidde hij zijn werk in de vorm van gravures, etsen, litho’s en foto’s. Die leverden niet alleen geld op, maar zorgden er vooral voor dat zijn werk breed verspreid werd.

Alma-Tadema ontving lovende kritieken en kreeg prestigieuze opdrachten van de nieuwe rijken, vaak Engelse of Amerikaanse zakenlieden die hun fortuin zelf hadden gemaakts. Als kers op de taart werd Alma-Tadema in 1899 geridderd door koningin Victoria, waarna hij en zijn tweede vrouw Laura door het leven gingen als Sir Lawrence en Lady Alma-Tadema.
​
Al zijn inspanningen om roem te vergaren zouden de indruk kunnen wekken dat Alma-Tadema meer geïnteresseerd was in het verkopen dan in het maken van zijn kunst. Maar niets is minder waar, hij wilde de beste zijn. Zoals hij zelf zei: “Zolang ik aan het schilderen ben, ben ik aan het werk. Ik werk hard, ik werk langzaam om ’t goed te krijgen. Als ’t niet goed is, schilder ik ’t opnieuw, een of zelfs twee keer. Maar als het klaar is, ben ik geen kunstenaar meer. Dan ben ik een verkoper.”
Picture
Sir Lawrence Alma-Tadema, Een gunstig uitkijkpunt, 1895, olieverf op doek, 58.88 x 44.45 cm, Collectie van Ann en Gordon Getty
Tijdens de spectaculaire tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding is er een aanvullend programma. Activiteiten zoals kunstworkshops, lezingen, een symposium, filmvoorstellingen, theatrale intermezzo’s en een roman toga party staan gepland. Meer informatie over het activiteitenaanbod en aanmelden kan via www.friesmuseum.nl.

Bij de tentoonstelling verschijnt tevens een luxe rijk geïllustreerde publicatie, waarin verschillende inter(nationale) experts het leven en werk van Alma-Tadema belichten. Dit boek verschijnt in het Nederlands, Engels en Duits. Het Fries Museum brengt ook een kinderboek uit in het Nederlands en Fries: Wonen in een schilderij / Wenje yn in skilderij. Vanuit het perspectief van een van Alma-Tadema’s dochters wordt over zijn leven verteld. Het verhaal is geschreven door kunsthistorica en kinderboekschrijfster Lida Dijkstra en is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Beide boeken zijn verkrijgbaar in de museumwinkel.
​
De tentoonstelling is nog tot 7 februari in het Fries Museum te bewonderen.
0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons