Conservator Christi Klinkert over het kunsthistorisch onderzoek naar Van der Heck: ‘Eigenlijk heeft het wel wat weg van CSI. Oké, er was geen lijk en geen moordenaar, maar er waren wel veel intrigerende vragen en de zoektocht naar antwoorden was soms heel spannend,’ lacht ze. ‘En net als in CSI hebben wij advies gevraagd aan verschillende experts.’ Medewerkers van Regionaal Archief Alkmaar, RKD - Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis, de abdij van Egmond, Archeologisch Centrum gemeente Alkmaar en Boeijink, Boekel, Van der Knaap Schilderijenrestauratie hielpen het museum bij het onderzoek.
Infraroodtechniek De drie gerechtigheidsstukken van Van der Heck uit het Alkmaarse stadhuis zijn voor deze tentoonstelling geheel gerestaureerd. De restauratoren ontdekten wijzigingen die Van der Heck tijdens het schilderen in zijn composities aanbracht. Die zijn goed zichtbaar te maken met infraroodfotografie – een techniek om door de verflagen heen te kijken. ‘De infraroodfoto’s laten zien dat Van der Heck tijdens het verbeelden van Het oordeel van Salomo (1616) besloot om een groep mensen die hij achter de koning had geschilderd deels weer weg te werken. Misschien vond hij het te vol en te onrustig met al die koppen aan de rechterzijde,’ oppert Klinkert. ‘Onder andere door deze ontdekking hebben we vastgesteld dat Van der Heck zijn compositie ontleende aan een Antwerpse prent uit ca. 1595.’ Expositie: Dit is Van der Heck –Schilderswerkplaats in de Gouden Eeuw Locatie: Stedelijk Museum Alkmaar, Canadaplein 1, Alkmaar Deze expositie is te zien tot en met 24 januari.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |