Op 6 maart 2016 opent PARTS Project: een nieuwe tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst in het centrum van Den Haag. Initiator van de stichting Parts Project is de Haagse verzamelaar Cees van den Burg (1953). In het programma van PARTS staat het perspectief van verzamelaars centraal: hún ontdekkingen, meningen of ervaringen liggen aan de basis van iedere tentoonstelling. Er worden jaarlijks vier exposities georganiseerd. De eerste tentoonstelling combineert werk van Bob Law en Jos van Merendonk en is ontstaan vanuit een idee van Van den Burg. Dwarsverbanden tussen collecties
PARTS richt zich niet op het tonen van één (deel)collectie van één verzamelaar, maar is op zoek naar interessante dwarsverbanden tussen collecties. Doel is om werk tentoon te stellen van kunstenaars die nauwelijks aandacht krijgen in Nederland en zo het Nederlandse aanbod te verbreden. Initiatief Van den Burg is - meer dan in het verhaal van verzamelaars - geïnteresseerd in bijzondere keuzes binnen collecties: ‘verzamelaars maken eigenzinnige en ongedwongen keuzes en kopen vaak kunst aan die om tal van redenen niet of nauwelijks in Nederlandse musea, galeries of instellingen te zien is. PARTS programmeert vanuit die bijzondere keuzes en neemt altijd een ‘ontdekking’, een mening of een ervaring van een verzamelaar als startpunt voor een tentoonstelling.’ Eerste tentoonstelling In de openingstentoonstelling To the End of the World or to the Edge of the Paper worden twee kunstenaars uit de collectie van Van den Burg gecombineerd: Bob Law (1934-2004) en Jos van Merendonk (1956). Beide kunstenaars hebben een sterk eigenzinnig oeuvre, maar hebben relatief weinig aandacht gekregen in Nederland. Recent staat het werk van Van Merendonk sterker in de belangstelling. Voor de tentoonstelling leent PARTS werk van galeries, van Van Merendonk en van een andere verzamelaar. De werken uit Van den Burgs eigen collectie worden niet getoond. Van den Burg: ‘Het idee voor de tentoonstelling komt voort uit mijn collectie. Dat is genoeg. PARTS bouwt er vervolgens een mooie tentoonstelling omheen. In dit geval paste mijn eigen werk niet goed bij wat ik voor ogen had met de tentoonstelling.’ Bob Law Bob Laws oeuvre bestaat uit tekeningen, schilderijen en sculpturen met zowel een minimalistisch als conceptueel karakter. Een leeggelaten, of juist een zorgvuldig monochroom beschilderd doek met slechts een enkele lijn die de vorm van het doek volgt op, vaak alleen uitgevoerd in zwart-en-wit. Law werkte in de jaren vijftig en zestig onafhankelijk aan een oeuvre dat raakvlakken vertoont met dat van zijn Amerikaanse tijdgenoten zoals Barnett Newman en Mark Rothko, maar dat veel minder bekend is. PARTS laat een twintigtal tekeningen en schilderijen van 1959 tot en met 2003 zien. Er wordt één sculptuur van een Nederlandse verzamelaar tentoongesteld. Het is voor het eerst dat zoveel werk van Law in Nederland wordt getoond: alleen in het Stedelijk Museum Amsterdam zijn eerder enkele werken van hem te zien geweest. Jos van Merendonk Jos van Merendonk creëerde begin jaren tachtig zijn eigen beeldtaal: hij maakte een neutrale basistekening van een slinger, een ovaal en een z-vorm. Deze basistekening herinterpreteert of beschildert hij alsmaar met hetzelfde type groen op doeken van een altijd vierkant formaat. Binnen de door hemzelf opgelegde grenzen kent hij zichzelf grote vrijheden toe. Het doel is om steeds beelden te maken met, zoals hij zelf zegt ‘een andere uitdrukking, een ander gezicht, met een andere leegte’. Speciaal voor To the End of the World or to the Edge of the Paper maakt Van Merendonk een wandschildering, waarop reeds bestaande schilderijen een plek krijgen. De ruimte De tentoonstellingsruimte is ca. ca. 150 m2 en bevindt zich op Toussaintkade 49 in Den Haag, in de naaste omgeving van andere kunstruimtes zoals galerie Ramakers, kunstenaarsinitiatief Quartair en kunstcentrum Stroom.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |