Kunstkrant
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto
​KunstKrant.nl is dé online krant over beeldende kunst en kunstenaars, musea, galeries, beurzen, veilingen en exposities. 
KunstKrant.nl brengt het laatste nieuws als het gaat om exposities en staat vol met artikelen en interviews over beeldende kunst. 
​ Vergeet niet je in te schrijven voor de nieuwsbrief!
Volg ons ook op Twitter, Facebook & Instagram
Afbeelding
Afbeelding

TextielMuseum toont de kracht van textiel met installaties en wandkleden vol poëzie en verbeeldingskracht

12/6/2023

0 Comments

 
Afbeelding
Kunstenaar/Ontwerper: Otobong Nkanga | Fotograafie: Willeke Machiels i.o.v. TextielMuseum
Je merkt het op kunstbeurzen en in musea: textiel is buitengewoon populair. Kunstenaars uit de hele wereld komen naar het TextielLab, de professionele werkplaats van het TextielMuseum, voor onderzoek en experiment. In de tentoonstelling ‘Textile now – elke draad een verhaal’ zijn hedendaagse werken te zien, die in de meeste gevallen in het TextielLab zijn ontwikkeld. Ze vertellen verhalen over seksuele en culturele diversiteit, klimaatverandering en dekolonisatie. Met werk van Otobong Nkanga, melanie bonajo & Théo Demans, patricia kaersenhout & rolando vázquez, Geo Wyex, Alydia Wever & Ryan Oduber, Raquel van Haver, Ada M. Patterson, Afra Eisma, Karo Akpokiere en een werk in het kader van het project Bindweefsel.
Binnen de hedendaagse kunst speelt textiel een steeds belangrijker rol. Vooral kunstenaars die multimediale werken maken, gebruiken het graag van vanwege de specifieke eigenschappen, de lange traditie van storytelling en de symbolische, ambachtelijke en emotionele waarden. ‘Textile now’ laat zien hoe hedendaagse kunstenaars textiel toepassen om verhalen te vertellen die ertoe doen. Installaties en wandkleden vol poëzie en verbeeldingskracht stellen maatschappelijke thema’s als identiteit, milieu en de koloniale erfenis aan de orde.  

Melanie Bonajo en Théo Demans verkennen met hun werk ervaringen van intimiteit en seksualiteit. In het TextielLab ontwikkelden zij de installatie Piles of Oxytocin Shape Dreams Under Skin. In dit sensuele landschap, dat aan exotische planten of voortplantingsorganen doet denken, kunnen bezoekers luisteren naar verhalen over intimiteit.
​
De jonge kunstenaar Afra Eisma schept met kleurrijke getufte tapijten, keramiek, tekeningen en textiele sculpturen intieme, surreële werelden. Het wandwerk Backbone Alien laat een melancholiek ogende, tweekoppige mensfiguur zien, wiens binnenste wordt bevolkt door kleinere figuren. Het verbeeldt de hunkering naar liefde en het gevoel van vervreemding.

De op Barbados geboren Ada M. Patterson werkte voor haar multi-screen video-installatie A Ship of Fools samen met een groep performers. Thema’s als culturele identiteit, queerness en de pijnlijke gevolgen van de klimaatverandering komen in de installatie op een poëtische manier samen.
De gelauwerde Nigeriaans-Belgische kunstenaar Otobong Nkanga verbeeldt met het zes meter brede wandkleed Tied to the Other Side de cyclus van het leven en de bedreiging van het leven op aarde door de wereldwijde exploitatie van mensen en grondstoffen. Naast verval en uitbuiting toont ze ook hoopvolle tekenen van regeneratie en transformatie.
patricia kaersenhout stelt met de driedelige serie wandkleden Our Light Will Outlast Their Flags koloniale praktijken aan de kaak. Ze werkte hiervoor samen met rolando vázquez die met zijn theoretische werk het dekoloniale gedachtengoed onderzoekt.

Karo Akpokiere liet zich voor zijn visuele satire inspireren door de beeldtaal van strips en reclame, maar hij stelt een serieus onderwerp aan de kaak: de machtsverhoudingen en economische ongelijkheid in zijn geboorteland Nigeria.
Kunstenaar en muzikant Geo Wyex heeft in zijn installatie ATM and River of Stars een geldautomaat als symbolisch epicentrum van macht gekozen. Afro-Amerikaanse cultuur, Nederlandse politiek en kapitalistische structuren komen samen in dit werk, dat je als bezoeker ook fysiek kunt beleven.

Raquel van Haver is bekend door haar sculpturale schilderijen, maar raakte tijdens reizen in Afrika en Zuid-amerika geïnteresseerd in textiele technieken. Bij de Wayuu, een inheemse gemeenschap op het Guajira schiereiland in Colombia, leerde zij hun vlecht- en weeftechnieken kennen. Twee voor haar geweven hangmatten vormen het uitgangspunt voor twee wandkleden.

Alydia Wever en Ryan Oduber combineren performance, dans, video en textiele tradities van de Antillen in de installatie Dilanti di Biento (voor de wind). Gebreide ‘cirkelrokken’ beginnen te draaien zodra iemand nadert. Kleine accessoires bevatten symbolische verwijzingen naar de Arubaanse politiek, cultuur en koloniale geschiedenis. In een bijbehorende video is een dansperformance van Wever te zien.

Bindweefsel
In het kader van het meerjarige participatieproject Bindweefsel – een samenwerking tussen het TextielMuseum, welzijnsorganisatie ContourdeTwern en Stadsmuseum Tilburg – is onder leiding van kunstenaar Theodorus Johannes een werk gemaakt door een groep van vijftien Tilburgse vrouwen met verschillende culturele achtergronden. De groep liet zich inspireren door mode als uitdrukking van identiteit, zo ontstond een veelkleurig kledingstuk: de Coat of Many Colours. De vrouwen werkten elk aan een onderdeel van de kaftanachtige jas door het gebruik van koord- en vlechttechnieken die ze in het TextielLab leerden kennen.
De tentoonstelling ‘Textile now – elke draad een verhaal’ komt tot stand dankzij de structurele ondersteuning van Provincie Noord-Brabant, Gemeente Tilburg, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de financiële ondersteuning van het Mondriaan Fonds.

0 Comments



Leave a Reply.

    Musea agenda
    Tentoonstelling in Drents Museum te Assen met Drentse werken van Van Gogh
    Afbeelding
    In het Drents Museum in Assen zijn tot 7 januari 2024 de werken te zien die Vincent van Gogh
    Foto

    In de ban van de Ararat 

    Vanaf  1 september tot en met 14 september  tentoonstelling van 2022 
     www.tentoonstellingsprijs.nl

    Archieven

    September 2023
    Augustus 2023
    Juni 2023
    Mei 2023
    Maart 2023
    December 2022
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Augustus 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Januari 2021
    November 2020

    Categorieën

    Alles
    #antependium
    #bodemvondsten
    #Edith Meijering.
    #Erfgoedcentrum
    #Gelderse Geschiedenis
    #Gert Te Lintelo
    #Hanzestad
    #Hertog En De Hanze
    #Het Stedelijk Museum Zutphen
    #Hof Van Heeckeren
    #Museum Henriette Polak
    #scheepsmodellen

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: 
​Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons