Reportage en recensies |
Middels confronterende en fascinerende projecten komt deze belangrijke Chinese kunstenaar op voor de emancipatie van de onderklasse in zijn land! De tentoonstelling loopt tot 8 oktober 2017 (©)Riedstra Museum Beelden aan Zee in Scheveningen pakt uit met een grote tentoonstelling van de Chinese kunstenaar Zhang Dali. Veel te weinig zie ik zulke geëngageerde kunst. In diverse projecten belicht de kunstenaar aspecten van de moderne, zeer snelgroeiende machtseconomie van dit land en de veel te hoge prijs die hiervoor betaald moet worden door miljoenen arbeiders die de onderklasse vormen.
Met een groot gevoel voor waardigheid en met messcherp inzicht weet hij in elk project de juiste toon te zetten. Als je daarnaast ook zijn durf, vakmanschap en intelligente kunde voor materiaal in ogenschouw neemt, dan word je wel even stil! De tentoonstelling is door de curator in een grote centrale ruimte opgezet. Deze omvat licht aan meerdere kanten, waardoor elk aspect van het project fantastisch wordt uitgediept. Alles wordt aan de hand van verklarende teksten (voor iedereen leesbaar) uitgelegd. De beeldengroepen buiten, de fraaie beelden binnen, de meer dan manshoge installatie in het centrale midden, de keuze van de fotoserie over de ‘tweede geschiedenis’ en tot slot zijn Man en Beest project. Je kunt nu inzicht krijgen op de wijze hoe de maatschappij daar draait! Geschiedenis wordt geschreven en herschreven door machthebbers, zo was en is het nog steeds. Dit is een vorm van beeld- en image correctie. De ergste straf voor een Romeinse keizer? Vernietiging van zijn herinnering in de vorm van beelden, tempels en opschriften. Ook in de Sovjet-Unie en China was dit aan de orde. Tegenwoordig is het echter niet anders. Denk hierbij maar eens aan de acties van de IS. ‘Misschien een schrale troost dat het internationale gerechtshof hier in Den Haag in staat is om hier straffen over uit te spreken.’ Maar denk hierbij ook aan fake news en fact checking; een hype dat is overgewaaid uit de USA. Wat is waarheid? Wat worden gemanipuleerde uitgangspunten? In zijn project Second History is dit wat de kunstenaar middels journalistieke foto’s en artikelen wil onderzoeken in zijn land. Square, zo heet de groep van 8 opgestelde beelden die zijn gemaakt van transparant licht kunststof. Zhang Dali laat hier zijn geanonimiseerde figuurportretten zien. Deze zijn in het leven geroepen ter nagedachtenis aan de gebeurtenis op het plein van de Hemelse Vrede in 1989. Hier werd een in eerste instantie vredig studentenprotest bloedig verslagen met ongebreideld geweld. De duiven staan als universeel symbool voor vrede. Ook hier weet de kunstenaar de schrijnendheid fijngevoelig aan te geven. Er is niet altijd een vreedzame oplossing. Veel te vaak is er sprake van gezichtsverlies en daarom geweld! De installatie die het centrale midden vormt bestaat uit een gigantische indrukwekkende steigerconstructie van roestend steigermateriaal. Deze is onveilig en gevaarlijk, want mensen hangen erin en worden doorboord door stangen. Na het werk is er de armoede en kijkt men weer opnieuw naar deze uitzichtloosheid. Voor Zhang Dali is de bouwplaats een symbool voor de complexiteit in de Chinese samenleving, de agressie van het rauwe kapitalisme en de tragiek van de armoede. De fotoserie weergeeft wat er nu gaande is in de grote steden. Men ziet vernietiging van straten en gebouwen. Het toont hoe de steden ooit opgebouwd waren, hoe deze structureel samengesteld werden, om vervolgens plaats te maken voor grote betonnen huizenblokken. Deze betonnen huizenblokken zijn identiek. Er is geen enkel groen te bespeuren, alleen maar grijs beton. Kapitaalvernietiging zou ik het noemen! Men kiest niet voor en + en, maar voor of - of. Helaas! De kunstenaar is van oorsprong een graffitikunstenaar. Vaak beeldt hij zijn silhouet uit. Daardoorheen maakt hij een aantal opnames die voor zich spreken! Hier dus wel en + en! Belangrijke tentoonstelling, indringend, integer en overtuigend! Als tijdsbeeld hoop ik dat dit type projecten bewaard blijven. Het is heel belangrijk als een chroniqueur van onze tijd. Neem de tijd om deze opstelling uitgebreid te zien. In het achterste deel is eveneens het werk van een Franse kunstenaar te bewonderen. Deze Franse kunstenaar is ook zeker de moeite waard. Tegen een hele redelijke prijs worden de catalogie bij de bescheiden boekafdeling aangeboden. Tot 8 oktober loopt deze opstelling! Allemaal kijken! Openingstijden Dinsdag t/m zondag, van 10.00 tot 17.00 uur Let op! 10,11 en 12 oktober is het museum gesloten i.v.m. de wisselweek. Entreeprijzen Museumkaart gratis Volwassenen 15 euro Kinderen tot 13 jaar gratis v.a. 13 jaar 7,50 Adres Museum Beelden aan Zee Harteveltstraat 1 2586 EL Den Haag Telefoonnummer: 070-358 58 57 E-mail: info@beeldenaanzee.nl
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |