Reportage en recensies |
De tentoonstelling loopt t /m 24 november 2019 (©)Riedstra Museum De pont introduceert de pas afgestudeerde de kunstenaar Wouter Paijmans en zijn Stars & Stripes. Deze jonge kunstenaar heeft het afgelopen jaar zijn vruchtbaar verblijf aan De Ateliers in Amsterdam afgerond en komt met een opmerkelijk en verrassend project wat nu in De Pont te zien is. Tijdens zijn verblijf in De Ateliers heeft hij de switch gemaakt van schilderen naar textiel en dat levert hem een nieuwe invalshoek op, met een gevoel voor absurditeit en single-mindedness, niet meteen voor de hand liggend maar wel ongelooflijk boeiend en intrigerend! Met veel nieuwsgierigheid ben ik gaan kijken naar de tentoonstelling van Wouter Paijmans in Museum De Pont in Tilburg. De kunstenaar die 10 uur per dag en 6 dagen per week in zijn eigen sweatshop werkt aan zijn projecten (zoals 200 ooglapjes en 300 sweaters) en tijdens dat werken met naald en draad zich af gaat vragen als zijn eigen klant, opdrachtgever en personeelslid : ‘Ben ik dan nog een kunstenaar als ik mijn eigen werk produceer’ en ‘Wat is dan het verschil tussen imitatie en het origineel, tussen uniek zijn en massa productie’ ? (wat mij doet denken aan Andy Warhol die hier de initiator van was) Omdat hij al verschillende werkervaringen heeft in het maken van o.a. wanden, stellages, stellingkasten, een huishoudtrap, een stoel etc. en dit allemaal met niets in elkaar zet kan hij putten uit fantastische innovatieve mogelijkheden. Die komen terug in de 17 werken die verderop rondom aan de muren in een grote zaal hangen. Deze werken zijn ontstaan uit het origineel Stars & Stripes Dit werk bestaat uit borduurwerk op Chinese zijde, divers textiel, knopspelden en zijde draad. Op marktplaats vindt Paijmans de Chinees geborduurde vogels en de ordinaire bloemenstoffen. Het jasje is een nylon hoody jasje, met oranje gevoerd, bevestigd op een ondergrond van zijde en andere metaalachtige stoffen, met knopspelden. Ook zie ik de text op een stoffen band ‘Destiny always the best’. Al meteen laat de kunstenaar hier al zijn vele inzichten en mogelijkheden zien: Gebruik makend van abstracte patronen gekoppeld aan traditionele en realistische motieven, het vrije gebruik van diverse materialen, en het besef van tijd en plaats van kunst in deze tijd. Het is verleidelijk om ironisch te gaan denken dat anno nu een kunstwerk niet veel anders is dan een product met een prijskaartje. Maar Paijmans zit op een ander level. Wat hij doet in de volgende 17 werken die in de grote zaal hangen: hij haalt het origineel uiteen om als blauwdruk te laten dienen voor de 17 imitaties in wit die hier wit en stil aan de muur hangen. De kunstenaar laat in de herhaling van elk nieuw werk een subtiele verandering zien. Zoals hij zelf zegt: In de herhaling ontdek ik elke keer een nieuw werk. De doeken zijn letterlijk een blauwdruk, hetzelfde nylon hoody jasje met silhouet van hoofd, nu geheel in wit, is genaaid tegen de ondergrond van Chinese zijde, elke keer met een lichte draaiing of verschuiving, waardoor in ieder werk een andere uitstraling naar voren komt! De reacties die ik om me heen hoor zijn heel verrassend, van ‘Idee van de herinnering’ tot ‘Heel surrealistisch’ Het maakt indruk, deze presentatie van wouter Paijmans! Nog tot eind november te zien! Adres Wilhelminapark 1, 5041 EA Tilburg Open Di – Zo 11AM – 5 PM Recensie : Riedstra | visual artist | [email protected] Foto’s KRC Collectie Peter Cox.
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |