Reportage en recensies |
Gallery 1696 in Den Haag De tentoonstelling loopt tot 8 mei 2016(©)Riedstra De wereld in gallery 1696 gecreëerd door de kunstenaar Dunja Herzog ademt een atmosfeer van het veelzijdige oerwoud, die gecombineerd met afval van onze stedelijke omgeving een vertrouwd en ook vreemd en intrigerend beeld geeft, als een paralelle wereld met een eigen logica. Op dit moment loopt de installatie The Word for World is Forest in Gallery 1696. Meteen bij het binnenkomen sta je al in deze fantastische en persoonlijke transformatie, gepresenteerd door de Zwitserse kunstenaar Dunja Herzog. Herzog is hier een intrigerende 'relatie' aangegaan met het werk van de in Oostenrijk geboren avantgarde kunstenaar Susanne Wenger (1915-2009), door wie ze een tijd gefascineerd werd. Wenger verhuisde in de jaren zestig naar Nigeria en werd een Yoruba priesteres. Deze kunstenaar heeft de meeste tijd van haar leven gewijd aan het behoud en opnieuw tot leven brengen van het natuurlijke culturele erfgoed van de Yoruba cultuur in Nigeria. Samen met andere kunstenaars werkte ze aan de restauratie van Yoruba heiligdommen opgesteld in bosjes van het oerwoud. Deze shrines in de natuur vormen samen met haar eigen sculpturen een intriciek onderdeel van de omgeving. Het samengaan van kunst en religie is de basis van Wenger’s kunst en zij zag het als haar roeping om dit wezenlijke te bewaren. Dit engagement van Herzog met Susanne Wenger is de inspiratie bron van deze tentoonstelling. Dunja Herzog heeft ervoor gekozen om in de voorruimte een veelzijdige documentatie te presenteren over de boeiende werkwijze van Wenger. In twee opgestelde vitrines liggen de tekenboeken van Wenger, die als het ware al de basis vormen voor haar latere natuurlijke sculpturen. Op het eerste gezicht zie ik spontane, zeer geengageerde tekeningen. Zo doorgewerkt dat ze een eigen wereld gaan worden, fascinerend! Alsof de kunstenaar de natuur in haar wezen voelde en daar een heel persoonlijke transformatieve betekenis van weergeeft. Daarnaast een grote videoprojectie van hoe deze tekeningen een directe weerslag zijn van de natuur in het oerwoud. Ik neem de tijd om te kijken en ik word gebiologeerd door hoe de intensiteit van deze werken doorwerkt op lianen, boomstakels, bladeren en al het andere wat deze omgeving laat zien. Tegelijkertijd spelen er teksten op de andere muur, woorden die de leefwereld van de kunstenaars in de leefruimte die ze voor zichzelf schiepen beschrijven, met dezelfde nauwkeurige weerslag als de tekeningen en de videopresentatie over deze wereld. Om al je sensoren te engageren staan er geluidsboxen met in het geluid dezelfde teksten die ik op de muur lees. Maar dan gesproken in het Duits, in het Engels en in het Yoruba. En als ik helemaal open sta voor deze ervaringen ontdek ik ook dat de deur open staat en dat de straatgeluiden mij weer eraan herinneren dat ik in de wereld van nu ben. Een eindeloos geraffineerd spel van samengaan van tijdlagen. Ik vervolg mijn weg naar de achterruimte waar de grote installatie van Dunja Herzog zelf is opgesteld. De kunstenaar heeft de hele ruimte gebruikt om een lianen oerwoud op te stellen. Draden, kabels, dikker en dunner omwikkeld met papier lijkt het wel. De kunstenaar heeft voor de kleur grijs gekozen om de neonlichten die op strategische punten aan de muren en plafond zijn bevestigd beter te laten werken. Overal waar ik kijk, komend uit het plafond, dalend op de grond, opnieuw klimmend naar een boven raam schijnbaar afgesloten door transparantie, dan weer omhoog klimmend naar de balustrade waarachter het kantoor, terug naar tegenover liggende muren, ik loop hier in een geabstraheerde jungle. Ook de vloer is grijs beton en dat geeft alles nog een extra dimensie. Ertussen in staat dan een basketbal net, tezamen met de neonlichten probeert de kunstenaar hier dezelfde tegenstelling te creeren, de jungle en de atributen van de stedelijke gebieden. De kunstenaar formuleert het zo: ‘A sort of reinterpretatation of a jungle setting'. Ik zit hier aan het eind van de ruimte op een traptrede en probeer te evaren wat dit alles voor mij inhoudt. Een eigentijds antwoord op de wereld van de kunstenaar Susanne Wenger in de voorruimte en een alternatieve realiteit die samenloopt met de huidige realiteit. Geëngageerde kunst met een grote K in een kleine maar fijne gallery in het centrum van Den Haag. Parallel aan Dunja Herzog’s presentatie in1646, toont Stroom Den Haag Céline Condorelli’s tentoonstelling ‘Another Reality. After Lina Bo Bardi’. (6 April – 3 July 2016). www.stroom.nl
Openingstijden: Do – zo 13.00 – 18.00 Adres: Gallery 1646 Boekhorststraat 125 Den Haag www.1646.nl Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |