Reportage en recensies |
De tentoonstelling loopt tot 29 mei 2016(©)Riedstra Het wezen van het werk van de bijzondere Amerikaanse kunstenaar Roni Horn wordt gekenmerkt door het androgyne in haarzelf, in haar foto reeksen, tekeningen en (glas) sculpturen waarin dit prachtig samenvalt, en waarin ze duidelijk maakt dat niets is wat het lijkt! Het is Museum De Pont gelukt om de wereldberoemde kunstenaar Roni Horn naar Tilburg te halen. Deze internationale uitzonderlijke kunstenaar heeft mij met haar werk overdonderd en haar werken resoneren na. Afgelopen vrijdag ben ik wezen kijken. Men heeft de grote zaal aangepast aan deze tentoonstelling zodat ik meteen haar werk binnen stap. Roni Horn groeide op in New York, bezocht onder andere Yale university en in 1975 kwam ze voor het eerst in IJsland. Sindsdien vormt dit voor haar een onuitputtelijke bron van inspiratie. Horn kiest voor verschillende media, zoals beelden en installaties. Daarbij maakt ze veel tekeningen, fotoseries en fotoboeken. Deze verschillende vormen zijn hier opgesteld om een breed beeld van deze kunstenaar te tonen en om de samenhang ertussen duidelijk te maken. Op verzoek van de kunstenaar heeft het museum een extra wand gecreëerd, waardoor er een paralelle toelopende lange gang ontstaat, beginnend bij zes meter en eindigend bij drie meter breed, grenzend aan de kabinetten. In deze gang zijn de fotoreeksen te zien, vijftien paren portretten uit alle fases van het leven van Horn. Fascinerend om te zien, hoe de foto's bijna identiek zijn en toch weer niet of toch weer heel verschillend, maar allemaal met een ontroerende openheid, zonder ruis of opsmuk. De dubbelheid jong – oud, meisje – vrouw. Paren, wie ben ik en hoe kan ik ook zijn? We hebben allemaal zoveel kanten en veschillende identiteiten: identiteit is een sociaal toegewezen rol. De serie This is Me, This is You (2000) maakte Horn met haar nichtje, dat een opvallende gelijkenis vertoont met haarzelf als kind. Als elk jong meisje speelt ze, op zoek naar haar identiteit, verschillende rollen. Soms treedt ze op als uitdagende verleidster, dan weer kruipt ze in haar schulp en is ze een verlegen tiener. ‘Als zichzelf’ ben je geneigd daaraan toe te voegen, terwijl elk bewijs daarvoor ontbreekt en de conclusie eerder zou moeten zijn dat het begrip identiteit even vloeiend blijkt als water. Deze reeks laat openlijk zien hoe de kunstenaar uitgroeide tot de androgyne persoonlijkheid die ze nu is, kort geknipt grijs haar, brilletje wit overhemd en T-shirt, zowel mannelijk als vrouwelijk. Met haar eigen woorden: ‘Androgynie is niet twee dingen, het is alles bij elkaar, niet dit en niet dat, een toestand van integratie’. Verderlopend zie ik in een van de kabinetten een reeks van honderd foto’s van Isabelle Hupert Portrait of an image uit 2005. Met nauwelijks te ontdekken verschillen zien we hoe Hupert telkens in een andere rol kruipt, rollen die ze speelde in haar vele films. Subtiel, met een eindeloze variatie laat de kunstenaar opnieuw haar uitgangspunt zien, de rollen die we in het leven aannemen. Fascinerend en mooi, Hupert, nauwelijks opgemaakt in al haar subtiele kracht. Dwalend langs de kabinetten kom ik bij de vele reeksen tekeningen, opgedeeld in de verschillende kamertjes. In deze reeksen is Horn aan het experimenteren en op zoek naar diepgaande manieren om verder te komen en om haar grenzen te verleggen. De mogelijkheid die deze kunstenaar voor zichzelf schept dwingt bij mij bewondering en respect af. Alsmaar zoekend en doorgaan en doorgaan, steeds verder, steeds anders en toch niet afwijkend van haar uitgangspunten. Zo ook deze boeiende reeks: De serie waarin de kunstenaar kleurendots (2013) maakt en becommentariseerd of betekenis geeft met teksten. Het komt bij mij over alsof ze een staalkaart van emoties maakt en dat verder uitwerkt tot boeiende composities. Ruimtelijkheid creëeren is heel belangrijk hierin en op subtiele wijze slaagt ze er wonderwel in. En dan de prachtige grafiekcollages (2012) over IJsland, heel subtiel, die te maken hebben met haar fascinatie voor dit land, ze speelt hier met landkaarten of delen ervan. In het kabinet ernaast hangen grote zeefdrukken (2004). Grote vlakken met sobere aardkleuren, waarop witte teksten aangegeven zijn, maar zo dat het maximaal ruimtelijke benadrukt word. Er wordt een nieuwe wereld getransformeerd met dit gegeven. En na al dit fraais kom je vanzelf in de grote ruimte waar de glasobjecten geplaatst zijn. Dit is voor mij een apoteoze. Heel stil en sereen, als in een theater waar alle spelers tot stilstand komen, staan hier tien glasobjecten stil te zijn. Maar dan wel zo aanwezig, het is als vloeibaar water wat gestold samengeperst is. De industrieel gemaakte mallen volgegoten met glas in subtiele kleuren, die elk 5000 kg wegen, zijn heel lastig te omschrijven; ze zijn bijna poëtisch. Zo aanwezig en zo stil, deze beelden zinderen nog steeds in mijn hoofd na, en geven gote rust. In een hoek van de zaal vindt je geplastificeerde a4tjes met de teksten die Horn bij deze werken bedacht heeft. Zoals bij No. 4: ‘She was frightened of mice, snakes, frogs, sparrows, leeches. Thunder, cold, water, draughts, horses, goats, red-haired humans, and black cats.' Dit is voor mij poëzie bij uitstek! Deze prachtige tentoonstelling is te zien tot 29 mei. Ik raad iedereen aan die wat anders wil zien dan de blockbusters in de grote musea om te gaan kijken, het geeft een kijk in de wereld van kunst met een grote K. Kunst die het verdient om veel meer tentoongesteld te worden dan nu helaas het geval is. Neem de tijd en dwaal rond in dit prachtige museum in Tilburg en geniet!
Bij de ingang is een kleine museumshop waar diverse catalogie over Roni Horn, tegen betaalbare prijzen verkrijgbaar zijn. Bezoekadres Wilhelminapark 1 5041 EA Tilburg T 013 - 543 8300 E [email protected] Openingstijden dinsdag - zondag van 11.00 - 17.00 uur. Elke derde donderdag van de maand gratis toegang van 17.00 - 20.00 uur. Niet in juli en augustus. Prijzen Volwasenen 10.- Mseumkaart gratis Tot 18 jaar, CJP gratis Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |