Reportage en recensies |
Een overzichtstentoonstelling van het werk van de Amerikaanse fotograaf Philip-Lorca diCorcia. Met zijn specifieke en complexe manier van kijken is deze fotograaf een belangrijke en invloedrijke kunstenaar van zijn tijd. De vraag die diCorcia zich stelt is of de werkelijkheid te verbeelden is. Zijn wantrouwen tegen het aannemen van de vooringenomenheid ten opzichte van de realiteit is het verbindende element in al zijn foto’s die meestal in series gemaakt worden. Een indrukwekkend en confronterend beeld is wat de fotograaf in dit overzicht wil laten laten zien. De tentoonstelling omvat meerdere series uit een lange periode van werken, gemaakt op diverse locaties in verschillende landen. Wat me meteen opviel toen ik de grote zaal binnenkwam is hoe sterk beeld kan zijn zonder de herkenbare dramatiek die vaak wordt geportreteerd op foto’s. De eerste serie ‘East of Eden’ 2008 – heden bestaat uit acht grote afbeeldingen, pigment prints, formaat 100 x 130 cm en 180 x 140 cm. Deze nieuwe serie, en nog niet voltooid, bestaat uit landschappen of delen ervan waarin een persoon is gesitueerd. De sfeer die mij beklemt is een absoluut isolement. Niet zozeer door het picturale maar wel de manier waarop hij kijkt. In deze zorgvuldig geënsceneerde serie slaagt diCorcia erin om je te doen realiseren dat je altijd alleen met jezelf bent, wat de context ook is. Dit geldt ook voor de hier afgebeelde natuur, deze refereert ook, in hetzelfde isolement, aan zichzelf. Een andere serie is ‘Hustlers’ gemaakt in 1990 – 1992. Mannelijke prostituees aan de boulevard Hollywood in Santa Barbara. Ook deze foto’s zijn tot in detail geënsceneerd. Ze tonen de keerzijde van de droomwereld van Hollywood en zijn de tastbare symbolen van gebroken dromen. Het is geen peepshow waar je naar kijkt maar mannen die een beroep uitoefenen, dat van prostituee. Zijn ze anders dan ‘gewone’ mensen? In deze serie vraag ik me dat af. De objectiviteit waarmee diCorcia probeert te kijken laat het beeld zien van mensen, mannen, en niets is wat het lijkt. Wat ook een grote indruk op me maakte is de serie ‘Heads’ 2000 - 2001. diCorcia maakt ogenschijnlijk alledaagse foto’s van het anonieme gedrag van het leven van mensen in grootsteden, veelal gemaakt in grote wereldsteden, snapshots op straat. Uit deze ‘snapshots’ creëert de fotograaf de gezichten. Door de omgeving zwart te maken isoleert deCorcia het gezicht. Deze portretten zijn nu ineens vol betekenis geworden, ze kijken je niet aan, ze zijn niet geposeerd. Ze zijn en onderdeel van het grote geheel en ze staan absoluut op zichzelf. Het levert een introspectief beeld, bepaald door intensiteit en sereniteit. Een totaal zelf is wat ik ervaar. Embleem van het eigen ik.
Een boeiende tentoonstelling die je anders doet kijken en met de komende feestdagen zeker de moeite waard om te bezoeken. De tentoonstelling loopt van 5 oktober 2013 t/m 19 januari 2014. Bezoekadres Museum De Pont Wilhelminapark 1 5041 EA Tilburg Recensie : Riedstra | kunstenaar |[email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |