Reportage en recensies |
De werken van de Duitse kunstenaar Neo Rauch hebben het vermogen om je te doen beseffen waar schilderen an sich ook al weer overgaat! Schijnbaar worden hier allerlei allegorieën afgebeeld: Het is een ‘ Stilmittel’ dat abstractie in beeld voorstelt en dat is wat in de kern deze werken zo bijzonder maakt! De tentoonstelling loopt t /m 3 juni 2018 (©)Riedstra Museum De Fundatie doet met de grote overzichtstentoonstelling van de Duitse kunstenaar Neo Rauch alle eer aan die hij verdient! Meer dan 60 werken zijn in het hele gebouw van de 4e verdieping tot en met de begane grond opgesteld, indrukwekkend kan men dit wel noemen! Beginnend op de 4e verdieping sta ik in eerste instantie met open mond te kijken naar de heel grote adembenemende doeken die hier, heel fraai, hangen. Met de lift als glazen middenzuil vormen de omliggende ruimtes een ideale presentatieruimte. Het is zeker ook de grootte van deze werken die dit mede veroorzaakt, maar dan ga ik kijken en ja, het schilderfeest dat zich hier afspeelt is zo duidelijk, de manier waarop de kunstenaar de vlakverdeling bepaalt, hoe hij de verf hanteert, alles spreekt van een intense betrokkenheid en grote kunde! Rauch komt uit Leipzig (voormalige DDR) en bracht er zijn jeugd en studiejaren door. Studeerde aan die Hochschule fur grafik und buchkunst en het is pas na de val van de muur dat hij de kans krijgt om zich als kunstenaar met naam te vestigen en de wereld verder te verkennen. Met de ‘After the Wall’ tentoonstelling in Berlijn en Stockholm wordt hij al snel de frontman van Die Neue Leipzicher Schule. In 2002 volgt dan de Biënnale in Venetië, als start van een grote carrière. De val van de muur en de logische veranderingen als gevolg daarvan zijn een economische zegen voor de een en het tegenover gestelde voor de ander. In zijn werken speelt Rauch met dit verleden, dit heden en deze toekomst, maar de tijdruimtes ertussen vervagen als het ware, de kunstenaar transformeert de tijdslijn tot een rode draad die alles verbindt, zoals dit ook in de kunstgeschiedenis het geval is, kijk maar naar de Renaissance periode. En let in dit schilderij op de Nikes van de figuur van Napoleon. In een detail van dit schilderij ‘Scheune’ is heel duidelijk de ’rijkdom van informatie’ van schilderen en de manier waarop Rauch z’n kwast hanteert te zien! Wat me opvalt als ik zo van het ene na het andere doek op de verschillende verdiepingen loop zijn de titels. Ik vind ze een fenomeen op zich en bij navraag aan personeel blijkt dit wel te kloppen! De titels hebben niets met de werken te maken, en je kunt vermoeden dat hier een intelligente persoon achter zit, wetende dat de toeschouwer bijna altijd via de titel, betekenis in betreffend werk zoekt, gaat dat hier dus gewoon niet op. Zelf zegt de kunstenaar hierover: Kijk als het ware naar de abstractie, vergeet de afbeelding, kijk eens wat er schildertechnisch allemaal gebeurt, Om even aan te halen: Een ‘ Stilmittel’ dat abstractie in beeld voorstelt. Maar ja, ik hoor al zoveel verschillende interpretaties om me heen, van de een dit en van de ander dat, maar tegelijker tijd is dit ook de vrijheid van de toeschouwer: Je mag interpreteren, en je eigen betekenis geven, maar vergeet nooit dat dit wel jouw interpretatie is, en wees niet te snel, kijk eens wat langer door, misschien ontdek je een heel andere taal! De historische context vormt een complexe bron van beelden en herinneringen van een verloren tijd en van het absurde en het rationeel zinloze van het wereldtoneel van vandaag! Dan nog een werk wat de titel ‘ Vater’ meekrijgt, maar let op er speelt zich zoveel meer af! De werken zijn groots en veel omvattend, mijn persoonlijke voorkeur gaat uit wat op de 3e en 4e verdieping te zien is! Op de begane grond hangt dan o.a. ook het doek wat speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt is, alsmede oudere kleinere werken en ingelijste tekeningen. Een speciaal zaaltje is ingericht met een video over Rauch, heel boeiend, we zien de schilder aan het werk, zonder commentaar, in zijn grote werkruimte. Een mooie begeleidende catalogus is verkrijgbaar tegen een heel redelijke prijs. Deze tentoonstelling is in meer opzichten een bijzondere ervaring! Ook voor kinderen is me opgevallen! Openingstijden: Di – Zo van 11 – 17.00 Volwassenen 12,50 museumkaart gratis Adres: Blijmarkt 20 8011 NE Zwolle Telefoon: 0572 388188 Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |