Reportage en recensies |
De tentoonstelling loopt tot 18 februari 2018 (©)Riedstra Dit najaar opent Museum De Pont met een waardevol overzicht van kunstwerken die als bruikleen in tentoonstellingen van De Pont te zien waren in de afgelopen 25 jaar. Elk kunstwerk is zodanig gehangen of geplaatst dat een onzichtbare communicatie tussen de werken ontstaat en als een bijzondere buzz door de ruimtes gaat. Dankzij de nalatenschap van de van oorsprong Tilburgse jurist Mr J. H. de Pont (1915-1987) is het museum al 25 jaar financieel onafhankelijk. Toen Hendrik Driessen in 1989 werd aangesteld als directeur van de net opgerichte stichting was er nog geen collectie, en geen gebouw. De eerste aankopen, die te zien waren in de openingsexpositie in 1992, maakten direct duidelijk wat de ambities van het museum waren. De Pont heeft in de loop der jaren een zorgvuldige verzameling opgebouwd, die als het ware het DNA van het museum vormt. De staf van het museum bezoekt ateliers, tentoonstellingen en beurzen, gaat hechte relaties met kunstenaars aan, en volgt zijn eigen compas, los van mode of van wat hip is. Er ontstaan nauwe verwantschappen, boeiende dialogen en nodige spanningen tussen de werken. De dynamiek wordt ook gevormd door nieuwe aankopen die blijven verrassen. Al meteen bij binnenkomen word je als het ware de grote centrale ruimte binnengezogen door een slimme keuze van de curatoren: groter dan groot, verwelkomen de gepolijste aluminium beelden van Thomas Schütte ‘Grosse Geister’ de bezoeker onder het kritische oog van de schilderijen Serie I – IV van Sigmar Polke. En daar sta je dan als bezoeker, sprakeloos, hier wordt een statement neergezet: Je kunt niet om ons heen als museum. Althans zo ervaar ik het. Thomas Schütte onderzoekt met deze Geister nrs. 4, 5, 6, 8, 14, 17 hoe nog op menselijke maat heroïsche monumenten verbeeld kunnen worden die grotendeels zijn ingehaald door de geschiedenis. De serie van Sigmar Polke is in de begintijd van De Pont aangekocht en het heeft daarmee werken van grote waarde binnengehaald (zoals in de loop van de jaren is gebleken). Voor mij zijn deze schilderijen tijdloos, en combineren perfect een geschiedenis met de tijd van nu. De wolhokken aan de zijkant van de voormalige spinnerij, wat nu dus De Pont is, zorgen voor speciale ruimtes, elk met een kunstenaar die het privilege krijgt om deze ruimte in te nemen met zijn/haar kunstwerken. Amri Sala heeft met één centraal geplaatst klein werk aan de muur de hele ruimte veroverd. ‘Suspended’ heet dit werk en laat 2 in paars rubber uitgestoken handen zien. Hiermee verwijzend naar de wijzende vingers van Michelangelo’s De schepping van Adam (Sixtijnse Kapel). De kleur paars is de kleur van rouw in veel culturen. Ontroerend beeld! Dan in een volgend wolhok de Clusterserie van Rosemarie Trockel. Een groep foto’s waarin de kunstenaar de tegenstellingen tussen mannelijk en vrouwelijk onderzoekt. De werken heten Ohne Titel, wat maakt dat men kijkt zonder vooringenomenheid. Anonieme images van mensen, die zich in het leven bewegen, ofwel man ofwel vrouw. In elke hoedanigheid. Een fascinerend verhaal ontstaat! Verderop beslaat een grote installatie van Guiseppe Penone de hele wand, met de naam ‘PalPebre’. Wat beschikbaarheid betekent, maar ook extreme anti-iconografie. Als het ware blind zijn voor de zichtbare werkelijkheid buiten, gefocused op wat schermen iedereen voorschotelen. Het ooglid fungeert als een fysiek grens tussen kijken en niet kijken. Tussen buiten en binnen. Met houtskool op vilt heeft de kunstenaar de fijne aderpatronen van dit oogscherm weergegeven. Deze kleine witte ‘ankers’, afdrukken in gips op het geheel, vormen een deel van het gezicht van Penone. In de ruimtes achter de centrale zaal hangen een aantal kleinere werken, waaronder Luc Tuymans met twee kleine doeken. Ik ken ze goed maar ze blijven me raken, het zijn fragmenten van een lichaam zonder ledematen en van de boezem van een vrouw met een fiets. Juist door het isoleren van het beeld dringt zich een andere betekenis op die voor ieder anders zal zijn. Spaarzaam, maar heel subtiel geschilderd! Ook een schilderij van Philippe van den Berg (inmiddels overleden) trof mij. Deze schilder zegt van zichzelf: ik schilderde virtuoos en wilde af van mijn behendigheid. Daarom ben ik op zoek gegaan naar de rauwe vormen in mezelf, als een bewuste keuze. Zijn wie ik echt ben! De gangen naar de nieuwe vleugel zijn van boven tot onder volgehangen met potretfoto’s van Christian Boltanski. 1200 portretten in totaal, in schemerdonker, met hier en daar een uitgelicht gezicht Het houdt me bezig, want wat zie ik eigelijk? Alle portretten lijken op elkaar op een bepaalde manier, die indruk krijg ik, maar waarom dan zoveel? Het blijken foto’s van slachtoffers van misdrijven, daders, kampbeulen. Goed en kwaad is hier onherkenbaar gemaakt, wellicht heeft ieder mens een donkere kant die liever niet zichbaar wordt! Dit maakt wel indruk! Dan is er nog de video- en geluidsinstallatie van Bill Viola, ‘The Greeting’, te zien in de zaal in de nieuwe aanbouw. En nog zoveel andere werken die allemaal het bekijken waard zijn! De Pont is een dynamische plek in Nederland als het over kunst gaat! Hier wordt met veel respect en aandacht voor de kunstenaar en zijn kunst omgegaan! De tentoonstelling loopt tot 18 februari, wordt levendig bezocht, dus ik kan hem alleen maar van harte aanbevelen! En parkeren is nauwelijks een probleem. Van de meeste kunstenaars zijn catalogie verkrijgbaar en van dit overzicht heeft het museum een mooi betaalbaar boekje gedrukt! Bezoekadres Wilhelminapark 1 5041 EA Tilburg T 013 - 543 8300 E [email protected] Openingstijden dinsdag - zondag van 11.00-17.00 uur elke donderdag open tot 20.00 uur, met gratis entree vanaf 17.00 uur Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |