Reportage en recensies |
De overweldigende foto series van deze fotograaf en fotojournalist confronteren met niets onziende helderheid het dilemma tussen waar de privacy begint en waar het publiek wordt. Met groot inzicht probeert Wolf het dagelijks leven in al zijn facetten in mega steden zoals Hongkong, Chicago, Parijs te onderzoeken en vast te leggen in beeld! De tentoonstelling loopt tot 22 april Thema's zoals prive and voyeurisme in de openbare ruimtes is een globaal fenomeen en wordt op grote schaal overtreden. Dit is ook de aanleiding voor de fotograaf Michael Wolf om te onderzoeken hoever hij hierin kan gaan. Op intrigerende wijze weet hij die plekken op te zoeken waar hij vanuit een anonimiteit zelf de voyeur is, daarvoor met een scherpe blik en heldere analyse het publiek confronterend met deze realiteit, onze realiteit, het hier en nu. Eerst werkend als fotojournalist en dan zich ontwikkelend tot belangrijk fotograaf maakt hij met camera en film/video deze studies over privé en voyeurisme in wereldsteden, omdat met name daar de dichtheid en gebrek aan privacy het meest speelt. Daar moeten teveel mensen op te kleine oppervlakten met elkaar leven en dat kan alleen als je je volkomen anoniem opstelt. Zoals in de fotoserie Tokyo Compression 2010-2012. Wolf stelt zichzelf hierop als voyeur met camera, het onderwerp tot in het extreme uitgewerkt. In een overvolle metro in Tokyo zitten mensen letterlijk klem, kunnen geen kant op, gaan van werk naar huis of andersom. Het is noodzakelijk vervoer. Je ziet een man voor de ramen van de coupé foto's maken, en jij zit daarbinnen en bent het onderwerp van een verlegenheidbrengende situatie en je bent inderdaad machteloos! Is dat wat Wolf hiermee wil aantonen? Deze video laat zien hoe een oude man met een totaal overladen handkar de stoep op moet komen Dit gebeurt met zoveel fataal doorzettingsvermogen, dat ik er heel stil naar blijf kijken, me realiserend dat dit zijn dag dagelijks leven is! Transparant Cities vervolgt met Chicago als uitgangspunt, Wolf, als artist in residence, wordt uitgenodigd om de veranderende leefsituaties in centraal 'downtown' met de camera vast te leggen. Hoe ontvouwt de stedelijke situatie zich binnen een altijd groeiende metropool? Om fragmenten van het dagelijks leven in de hoge woontorens te kunnen fotograferen gebruikt hij sterke lenzen, waarmee hij gevels en ramen aftast naar bewoners die zich onbespied wanen! Opnieuw is het resultaat fascinerend en opnieuw tast het de grens aan van wat privé en wat voyeurisme is. De wandvullende installatie die in de doorloopruimte is opgesteld laat je realiseren waar de term 'Made in China' werkelijk voor staat! Met zijn team is Wolf plastic afval gaan verzamelen, vooral speelgoed, het product van westers consumentisme. Een grote wandvullende installatie volgepakt met plastic speelgoed en ertussen foto's van de arbeiders die voor beschamende lonen dit soort producten fabriceren in de talloze fabrieken. Voldoend aan de nooit stoppende vraag van de eindeloze koopzuchtigheid van het Westen. Slapend tussen en onder de tafels waar ze aan werken. Zelfs met Google Street view was voyeurisme mogelijk. (Gelukkig mag dit niet meer). In Parijs bestudeerde de fotograaf ‘streetview’ om de stad te leren kennen, en ontdekte met dit medium de dagelijkse menselijke situaties. Door deze fragmenten opnieuw zeer sterk uit te vergroten en de pixels te laten meespelen, ontstonden er mogelijkheden, om dit grote onderzoek, van privé en voyeurisme, verder te kunnen uitdiepen! In Architecture of Density (2003 - 2014) toont Wolf een fascinerend beeld van hoe je zo’n volgebouwde stad een ‘ abstract’ beeld geeft door de foto’s op een bepaalde manier af te snijden, dat elke diepte, dan wel perspectief weggelaten wordt. Het is zijn meest beroemde serie. Dan dringt het verstikkende van zo’n Metropool, die zo volgebouwd is zich aan je op! Er is zoveel te zien in deze overzichttentoonstelling, zoveel te herbekijken ook! Alle fotoboeken van Michael Wolf zijn verkrijgbaar, zo ook het verzameld werk. Ook een film over zijn werkwijze is op de tentoonstelling te zien. De tentoonstelling loopt tot 22 april. Een grote aanrader! Openingstijden Dinsdag t/m zondag, van 10.00 tot 18.00 uur Adres Stadhouderslaan 43, 2517 HV Den Haag Entreeprijzen Museumkaart gratis Normale tarief Recensie : Riedstra | kunstenaar | info@riedstra.eu | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |