Reportage en recensies |
De generatie die de naam mee krijgt van 'Generation Wealth' gaat niet per se over rijke en beroemde mensen, maar over ons, over ons niet te stuiten verlangen naar meer. De ‘shop till you drop’ generatie. In komische en toch ook schokkende beelden toont Lauren Greenfield in haar fantastische en intelligente series de invloed die dit gedrag kan hebben op het leven van ons. De tentoonstelling loopt t /m 3 februari 2019 (©)Riedstra Het eind resultaat van een kwart eeuw onderzoek naar invloed van overvloed, zo zou je kort en krachtig deze tentoonstelling kunnen samenvatten! De fotografe Lauren Greenfield, die als journaliste begon en dan de switch naar fotografie maakte, laat in indrukwekkende fotoreeksen zien wat er allemaal plaatsvindt in onze wereld waar zo tastbaar dagelijks de invloed van overvloed zichtbaar is. Waar het bij de ene bevolkingsgroep m.n. over eten en aanverwante gekte gaat, heerst bij een andere groep weer de wurgende angst om maar niet oud te worden, of althans de uiterlijke verschijnselen ervan te moeten ondergaan. En zo zijn er tig varianten: ‘de shop till you drop’ variant, maar uiteindelijk laten al deze verschijnselen de pijnlijke onzekerheid zien, als een altijd aanwezige onderstroom. De fotografe zet terecht vraagtekens bij de cultuur van en materialisme en de celebrity cultus (iedereen een dag beroemd). Gebaseerd op uiterlijk en de manier waarop men zichzelf presenteert. Onze groeiende zucht naar rijkdom terwijl deze steeds minder bereikbaar wordt voor veel mensen, de kloof tussen arm en rijk wordt steeds groter. Lauren Greenfield is Amerikaanse, toch lukt het haar in haar series een globaal beeld te schetsen, ook al is het in haar land dat ze deze series maakt. Inmiddels is het een beeld wat overal te vinden is. De ontelbare salons en instituten waar je de inspuitingen en verfraaiingen kunt kopen. En als het buiten je bereik ligt, al dit fraais, dan fake je het totdat het er ooit wel is!! . De H&M: voorbeeld van rotzooi chique Voor de Amerikanen is ‘the American dream’ verworden tot een onbereikbare droom, En zo zal overal elders deze droom ook onbereikbaar zijn, beelden anno nu zijn er te over. Niet meer de buren zijn onze graadmeter maar populisten zoals de Trumps van onze tijd! Verschuiving van bescheidenheid en sociale verantwoordelijkheid in brede zin maakt plaats voor totaal narcistisch gedrag, onze likes op de social media en selfies vormen terecht ons narcistisch zelfbeeld, (uit de Griekse mythologie Narcissus die zich spiegelde aan zijn reflectie in het water, verliefd werd op zijn eigen spiegelbeeld en wegkwijnde omdat hij zijn liefde niet kon bevredigen). We kwijnen nog niet weg maar als ultiem voorbeeld van dit gedrag is een protserige reality tv ster benoemd tot leider van de vrije wereld. Greenfield heeft een aantal aspecten uit deze would be cultuur uitgelicht. Zoals benoemd in Sexual Capital, waarmee bedoeld: Sex Sells. Een consumentencultuur die zich in grootkapitaal heeft omgezet. Al op heel jonge leeftijd (een werkelijkheid) is de belevingswereld van jonge meisjes nog steeds het behagen van! Pageant meisjes, zo wordt dit benoemd in de Kinder-Missverkiezingen in bijv. Nederland, Hetzelfde principe, dezelfde werking ! Zo ver is het niet van ons bed! Elke tiener anno nu begrijpt via social media wat sexy kleding is, hoe je dit draagt en wat je met dit gedrag kunt bereiken. Volwassen vrouwen gaan paaldansen om zo hun eigenwaarde op te schroeven. Ik verzin het niet, de angst om ouder te worden, de totale onzekerheid die dit blijkbaar met zich meebrengt, het gebrek aan geleerd te hebben wat je eigen waarde is, alles afstemmen op de onbereikbare plaatjes om je heen en de marketing en reclame die hier dankbaar op in springt, want alles heeft z’n winst percentage en de populistisch geschoolde opportunisten zien hun kansen en grijpen die onder het mom van. Jonge meiden en jongens dreigen door deze voortdurende sociale druk via media en reclame in hun pubertijd hun gevoel van eigenwaarde heel makkelijk kwijt te raken. Hun leven wordt in hoge mate door gerichte beeld cultuur bepaald. Zoals Andy Warhol al in de jaren 60 het statement maakte: Iedereen 1 dag beroemd is dit fenomeen 50 jaar later tot onrealistische proporties uitgegroeid. Zowel in de USA als Europa als in de Arabische cultuur, iedereen doet mee. En het ultieme beeld hiervan zijn de selfies! Er is nog zoveel te zien, in de hal achter wordt een videofilm getoond van een hysterische groep jonge mannen die kijken naar optredens van paaldansers en strippers, nergens aankomen, alleen kijken! Het draait vooral om geld da’s duidelijk!
Een boeiende en ook schokkende confrontatie, alles is zo geconcentreerd binnen het frame van een tentoonstelling opgesteld, heel sterk! Adres Den Haag Fotografie Museum Stadhouderslaan 43 2517 HV Den Haag Openingstijden 12.00 – 18.00 Museumkaart Gratis Voltarief € 9 Jongeren t/m 18 jaar gratis Recensie : Riedstra | visual artist | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |