Reportage en recensies |
Een groepstentoonstelling waarbij een façade meer is dan een ‘geruststellende werkelijkheid’In de grote kunstruimte van Nes loopt een fascinerende groepstentoonstelling over façades en waar deze voor staan in de huidige samenleving. Vier kunstenaars hebben, vanuit verschillende visies, over dit onderwerp nagedacht om vervolgens tot zeer verrassende werken te komen. Het gaat in deze tentoonstelling over de spanning tussen het decor/fictie en de realiteit. Hollywood heeft nog wel de naam voor waar dit begrip voor staat, maar steeds meer leven we het leven dat we in de perceptie van de anderen willen leven. Met al onze virtuele vrienden en likes, in een ingeburgerde fictie waar de façades al te vaak niet meer zichtbaar zijn. Het is ook dat de mensen de wereld anno nu als onzeker en onveilig ervaren, wat maakt dat de vlucht in een façade steeds meer een werkelijke vorm aanneemt. Letterlijk meegezogen worden in een illussie, terwijl je weet dat je getrickt wordt. Een aantal werken bevat bedekte verwijzingen naar film, maar het is vooral door hun enorme gelaagdheid dat ik telkens terugkom bij sommige installaties, want in mijn achterhoofd wordt iets geregistreerd, wat opnieuw onderzocht moet worden. De meerwaarde van deze tentoonstelling zit ook in het talent bij deze jonge kunstenaars en hun zeer zorgvuldige manier van werken. Alles klopt (ook in zijn niet kloppen) en alles is met een heldere en gerichte focus samengesteld. Absoluut hoogtepunt in deze tentoonstelling vind ik de installatie Afgelopen van Dominique Teufen Een grote kamer helemaal ingericht met dit fraaie zeer zorgvuldig uitgewerkte thema: Een verwijzing naar een bijzondere gebeurtenis, eens per jaar wordt een jarige geëerd met slingers en balonnen. Juist die ene dag is bijzonder en schijnbaar belangrijker dan alle andere dagen. Een ander onderdeel van de werken van deze kunstenaar zijn fotokopieën van foto’s die ze heeft gemaakt van stof, gevouwen op een willekeurige manier. Hert beeld wat ze hiermee laat zien is op een speelse manier echt met onecht vermengen, waarom zouden dit niet grillige bergen kunnen zijn? Of een maanlandschap? Het kunstenaars duo Sarah & Charles tonen hun installatie Suspension of Disbelief. In dit werk wordt de basisgedachte van Façadism direct zichtbaar: Het werk is zowel als facade en nep, volledig en echt. In de tien minuten durende flm Suspension of Disbelief wordt gebruik gemaakt van de stijlvorm van een musical. Zuurstokroze en lieflijk geklede jongeren dansen met veel plezier door een geometrisch vormgegeven decor. Hiermee refererend aan de moeilijke populistische en onzekere tijden waarin deze musicalvorm steeds populairder wordt. Het biedt troost en is een escapade buiten het formele circuit om. Het duo Sarah & Charles presenteert ook een aantal geluidswerken, waarbij de sounds uit prints bestaan waarop geluidsbeschrijvingen van de geluidseffecten. Ik las deze teksten en inderdaad, wat ik las zette ik meteen om in geluid. Heel sterk!
Ook wordt er een video getoond waarin in het kort de kunstenaars een toegankelijke uitleg geven over wat hun beweegt en waar hun werken voor staan. Dit is heel sympathiek en maakt dat deze tentoonstelling door een breed publiek met veel plezier wordt bezocht. Kijken dus. Bezoekadres Nest tentoonstellingsruimte De Constant Rebecqueplein 20b 2518 RA den Haag Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |