Reportage en recensies |
Tekst en foto's: Riedstra Deze tentoonstelling loopt t/m 3 januari 2016 Deze bijzondere tentoonstelling laat de eerste internationale kunstenaars zien die zich gingen bezig houden met Landschapskunst, later genoemd ‘land art-beweging’. De nadruk binnen de opstelling in KAdE ligt op zes kunstenaars die men met recht pioniers kan noemen en die van grote betekenis zijn geweest voor kunstenaars uit een jongere generatie. Men kiest hier voor kunstenaars die hun naam gemaakt hebben met opzienbarende projecten, zoals Marinus Boezem (NL), James Turell (USA), Zeger Reyers (NL) en Robert Smitson, om maar even een idee te geven! Een aantal kunstenaars zowel hier in Europa als elders besloten de veiligheid en beslotenheid van hun ateliers te door breken en 'naar buiten te gaan', de dan nog wilde natuurgebieden te onderzoeken en te experimenteren met andere ideeën en benaderingen met betrekking tot kunst. Nu, ongeveer een halve eeuw later is duidelijk wat deze pioniers hebben bereikt, namelijk kunst maken buiten de gevestigde instituten, wat nu een onlosmakelijk en geaccepteerd onderdeel binnen de hedendaagse kunstwereld is. Laten we hopen dat dit zo blijft, deze verwondering binnen het onbekende. Vanaf de trap naar beneden heb je meteen een fantastisch overzicht, je kijkt neer op de grote zaal, waar een aantal werken zijn opgesteld van onder andere Marinus Boezem. Deze kunstenaar wordt gezien als de grondlegger van de conceptuele kunst en arte povera in Nederland in de jaren zestig. Met zijn 'Rietveld bewogen door ventilatoren' wordt de toon gezet. Dit werk blijft me nu, na dagen, nog steeds bij. Grote rietpluimen in zware potten gezet, met aan weerskanten ventilatoren die het ruisen en bewegen op zo'n manier weergeven dat ik me inderdaad in een rietveld waan. Absoluut suggestief! In de grote zaal ligt ook de installatie 'Wooden Circle', een houten cirkel uit 1977 van Richard Long, met een diameter van 700 cm. Deze kunstenaar maakte zijn werk al wandelend, onderweg bouwde hij sculpturen in woestijnzand of legde hij cirkels van takken, om die vervolgens op foto vast te leggen. De grote cirkel die in het oog springt in deze foto is ook gemaakt door dezelfde kunstenaar. Geen drastische permanente veranderingen aanbrengen, maar het landschap reorganiserend, om de gecombineerde creatieve kracht van mens en natuur te tonen. Hier plaatst hij sneeuw in een cirkel in de natuur. Uit het portfolio ''Dear Stieglitz''. Doorlopend vanuit de grote zaal, is daar recht in je gezicht een still van een film van de Belgische kunstenaar Guido van der Werve. Levensgroot geprojecteerd op de muur. Ik sta even naar adem te happen. Een gigantische ijsbreker komt recht op je af met daarvoor een heel klein figuurtje, wat de kunstenaar zelf blijkt te zijn. Het brekend geluid wat je hoort is het ijs. Dit is inderdaad natuurkracht waar je als mens bij in het niet valt. Verderop zie ik een volgende film op een andere muur geprojecteerd, die ook mateloos boeit: 'When Faith Moves Mountains' door Francis Alÿs uit 2002. Dit naar aanleiding van een politiek conflict dat speelde in die tijd. Een grote groep vrijwilligers die met schepjes een enorm duin een paar centimeter verplaatsen. Het is een fantastische metafoor voor dat de wereld dan wel absurd is, maar de mens toch in staat is om iets te doen. Ook al lijkt dat misschien betekenisloos. En dan natuurlijk de levende boom horizontaal geplaatst in het trappenhuis, ''Free floating Tree'', een werk van Zeger Reyers uit 2015. Deze kunstenaar speelt met het het gegeven van de huidige opvattingen over gecultiveerde artificiele leefomgevingen en de krampachtigheid die dit in de 'natuur' oplevert. Door deze boom te kantelen wordt de groeikracht en de potentie gestoord, maar door een kunstmatig zaallicht toch verleid om daar doorheen te groeien. Ook hier weer een fascinerende metafoor! De werken die me het meest fascineerden heb ik eruit gelicht, maar er is veel meer te zien, bovenlangs de grote zaal toont men in de kabinetten korte films van rond de jaren zeventig van allerlei andere projecten en daar is ook een grotere ruimte ingericht met de installatie van James Turrell. Deze heeft ondere andere een project gerealiseerd bij Kijkduin, Den Haag. Op de top van een duin is een kom aangelegd die slechts betreden kan worden door een betonnen gangetje van zes meter. Hier, in het midden van de met grasbegroeide wal, neem je vervolgens plaats op een natuurstenen bank die wel iets weg heeft van een katafalk. Achteroverliggend zie je alleen nog maar de hemel en wat daarin voorbijkomt. Langzaam vervormt het hemelgewelf zich in je gewaarwording. Beneden in de filmzaal zijn nog meer boeiende projecten te bekijken, met daarbij een ruimte voor kinderen om hun eigen land art te maken. Al met al een heel boeiende ervaring, deze tentoonstelling. Dynamisch, heel goed verzorgd en gedocumenteerd. Vooral de vele films geven een helder en levend beeld van hoe deze kunstenaars fysiek in en met de natuur werkten en werken.
Hoe boeiende ideeën omgezet worden in metaforen die actueel zijn en waar je niet omheen kunt. Hoe het pionierswerk van deze eerste groep kunstenaars doorgetrokken wordt naar hedendaagse kunstenaars. Zo hoort het mijns inziens ook te zijn, inspiratiebronnen om mee verder te werken. Allemaal gaan kijken dus! De bijbehorende catalogie zijn in de museumwinkel te koop, een goedkopere en een meer uitgebreide versie. Openingstijden Dinsdag t/m vrijdag geopend van 11.00 uur – 17.00 uur Zaterdag & zondag geopend van 12.00 uur – 17.00 uur Museumkaart gratis Adres: Eemplein 77 3812 EA Amersfoort Telefoon: 033-422 5030 E-mail: [email protected] Website: www.kunsthalkade.nl Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |