Reportage en recensies |
De tentoonstelling loopt t/m 4 september 2016(©)Riedstra ‘Met die dingen die ik observeer, wat me fascineert en aangrijpt met wat er buiten gebeurt, te verbeelden in de rust van mijn atelier.' De Belgische kunstenaar Ante Timmermans, vanouds tekenaar, laat in deze installatie zien hoe hij verveling aan de gedachte van de eindeloze herhaling van het dagelijks bestaan, omzet in een fascinerende poëtische confrontatie! In de benedenruimte in Gem (museum voor Actuele Kunst) in Den Haag laat Ante Timmermans in de vorm van een grote installatie, zijn fascinatie en afkeer voor het banale en absurde zien. Met tekeningen, schilderijen, herdefiniëren van ruimtes, alledaagse spullen en zo meer reflecteert de kunstenaar op de controle in ons dagelijks bestaan en het absurde hiervan. Herdefiniëren van de ruimte: Als het ware een ruimtelijke tekening maken van alles wat hem bezig houdt. Het herschikken zodat er uiteindelijk altijd een eenheid ontstaat in zijn werk. O staat bij Timmermans voor voortbouwen op de oneindige cirkel die ons gevangen houdt in de nutteloosheid van het bestaan. Maar door een voortdurende zoektocht naar de absurditeit van de systemen in de samenleving wordt ook deze zoektocht routineus en vormt een leven op zich. 0 staat voor ruimte vol leegte. Ik lees al een verwijzing naar Dada, constant reflecteren op absurditeit wordt zelf absurd! O blijkt opnieuw een cirkel, laat stilstaan bij het cirkelen, een zoektocht naar ontsnapping, een onmogelijkheid! Zijn inspiratie voor de cirkel is ooit ontstaan door de cirkel die de fiets van de buurman in het gras bij zijn huis vormde, 's ochtends naar zijn werk fietsen en 's avonds weer thuiskomen, dag in dag uit. De kunstenaar heeft ervoor gekozen om geen titels te gebruiken bij de verschillende onderdelen, dus dat respecteer ik en zal de foto's ondertitelen met Installatie O0 2016. Beginnend bij een nauwe grijs gebouwde gang waarin een houten staketsel is opgesteld, wat intrigerende schaduwen op de muur werpt. Via deze gang doorlopend naar de openbaring van een getransformeerde ruimtelijkheid, opgebouwd met werken die uiteindelijk, zoals ik zie, onderling een eenheid vormen! Een overzicht van de installatie Hier laat de kunstenaar zien wat hem bezig houdt, op de schoolborden lees je de texten Systeem (Unterhaltung) Fabriek en Production Line. Het woord Unterhaltung is doorgestreept. De kunstenaar verbeeldt op deze manier wat hem zo stoort om aan de leiband van het systeem te 'moeten' lopen. In de tekening erboven wordt dit dan weer grafisch weergegeven. Timmermans vindt voortdurend ideeën en vormen in de naadloos gereguleerde wereld om hem heen. Tekeningen makend van stedelijke landschappen met drukke netwerken vormgegeven door grafieken en lijnen, zowel mooi als onpersoonlijk. Hij laat hiermee het manifest zien van industriële groei, weergegeven in geometrische vormen. De installaties die hij bouwt met multimedia materialen doen denken aan de vormen van Alexander Calder en zijn én grappig én heel intelligent uitgedacht, met een scherp oog voor zijn voorgangers die door hetzelfde thema gefascineerd waren. Deze kunstenaar heeft het in zich om zijn creatieve en innovatieve mogelijkheden op een heel speelse manier te benutten. Maar hij ontroert ook met intieme doorkijkjes, zo precies en vol overgave gemaakt, waarmee hij reflecteert op het thema controle en herhaling in onze moderne maatschappij. Zijn eigen woorden, al op heel jonge leeftijd gevormd: ‘Poëzie van de Verveling’. Dit dekt voor mij de lading van deze tentoonstelling op fantastische wijze! Hier wordt ook duidelijk hoe de ruimte gemanipuleerd wordt door Timmermans met simpele ingrepen. Wat me ook totaal ontroert is even verderop het stalen bureau met twee stoelen waarop sloffen liggen en in plaats van een schrijfmachine op het bureaublad zien we grauwe stenen met als middelpunt een goudkleurige steen. De associatie met Kafka ligt dichtbij! Doorlopend naar de achterste ruimte staat dan de grote opstelling, met op een monitor een kleine tekening van een man die het hoofd van een ander aan zijn haren vast houdt. De tekst: Ego Homo Nonsense. En weer verrassende zijwanden met erg fraaie schilderijen, die geen verdere uitleg behoeven wat mij aangaat, ieder kan het op zijn of haar manier interpreteren. Timmermans haalt zijn referenties Kafka en Becket aan in een van de werken om het absurde van hoe onze samenleving zo langzamerhand is ingedeeld te onderstrepen, en het vervolg wat hij er nu als hedendaags kunstenaar aan geeft. Deze ezelskop staat prominent in deze opstelling. Worden wij daarmee gesymboliseerd? Best mogelijk als je er goed over nadenkt!
In de zalen boven hangen dan een veelvoud van kleine getekende studies, die ondermeer te zien en te koop zijn in een erg fraaie catalogus, te koop bij de uitgang. Niet goedkoop, wel de moeite waard. Deze internationaal bekende en geroemde kunstenaar is in staat om ons op een andere manier naar de samenleving te laten kijken, verontrustend en het stemt tot nadenken ... Te zien in Gem Den Haag t/m 4 september. Adres en bezoekuren:
Recensie : Riedstra | kunstenaar | [email protected] | www.riedstra.eu
1 Comment
|
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |