Wat blijft er over van de mensheid als we er niet meer zijn? Misschien wel onze protestgeluiden, waarmee we proberen te redden wat er te redden valt. Kunstenaar Lotte Geeven maakte op uitnodiging van Machinery of Me in Arnhem de geluidsinstallatie ‘Echo Chant’ waarin ze ontdekte dat vogels verdacht veel geluid kopiëren vanuit de protestbewegingen van de afgelopen jaren. De tentoonstelling met de gelijknamige titel bestaat uit twee nieuwe en site specifieke werken van Geeven en is te zien van 15 mei t/m 19 juni 2022. Machinery of Me ligt in een bosrijk gebied aan de rand van Arnhem, dat sinds jaar en dag gekenmerkt wordt door de aanwezigheid van strijdkrachten. Van tijd tot tijd trilt de lucht door de lage tonen van overvliegende Chinook helikopters en klinkt de schietbaan in de verte. In de zomer van 2020 verbleef kunstenaar Lotte Geeven in de omgeving van Machinery of Me en hoorde zij een vogel zijn territorium afbakenen met een roep die klonk als een ratelend geweer. Gefascineerd vroeg Geeven zich af of de akoestische wereld wordt opgeslagen in de natuur. Door geluidsopnamen van tumultueuze situaties te vergelijken met opnamen van vogelgeluiden op diezelfde plekken en in diezelfde perioden, kwam zij erachter dat als de protestgeluiden verstommen, de gebeurtenissen blijven doorklinken in het geluid van vogels. Deze ontdekking inspireerde Geeven tot de geluidsinstallatie ‘Echo Chant’. Een opstelling van twaalf platenspelers in een cirkel op een vierkante tafel. Om de beurt spelen de platen vogelgeluiden af van vogels die protestgeluiden imiteren. We horen een zanglijster bij een McDonalds in Parijs, een Incagaai op het dak van een hotel in Bogota, Colombia, een winterkoning in Santiago, Chili. Nadat de cirkel rond is en alle platen aan de beurt zijn geweest barsten ze tegelijkertijd los in een groot kakofonie. De witte platen contrasteren met de zwarte platenspelers in de donkere ruimte. In de voormalige munitiekelder is het tweede werk ‘Chant’ te zien; een videoregistratie van een anti-corona protest in Amsterdam waarbij de demonstranten zelf nooit in beeld komen, begeleid door instrumenten die gebuikt worden voor een overgangsritueel van mens naar dier. Over Lotte Geeven Westerse wetenschap biedt houvast binnen de turbulente wereld waarin we bewegen. Kunstenaar Lotte Geeven (1980, NL) pleit met haar werk voor twijfel in plaats van zekerheid. In haar oeuvre stelt ze vragen over fenomenen die zich op de grens van het verklaarbare afspelen. Hoe klinkt de aarde? Kunnen we het verleden horen? In de procesmatige werken die rondom zo’n vraag ontstaan gaat ze tot het uiterste en werpt ze een blik op de instabiele wereld achter de zekerheden. Binnen haar oeuvre spreekt de zee, gromt de aarde en echoot het verleden. Niet in een verhaal, maar echt. Het werk van Geeven biedt ruimte voor twijfel als een vertrekpunt voor een radicaal nieuw wereldbeeld of een gedachte die niet eerder bestond. Haar werk werd eerder getoond in galeries en musea in onder meer Amsterdam, New York, Berlijn, Boedapest, London, China en Canada en werd bekroond met de prestigieuze illy Prize voor meest innovatieve kunstenaar.
0 Reacties
Laat een antwoord achter. |
KUNSTKRANT.NLKunstKrant.nl is dé online krant over beeldende kunst en kunstenaars, musea, galeries, beurzen, veilingen en exposities. Archieven
Juni 2022
Categorieën
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |