Reportage en recensies |
Museum De Fundatie Zwolle 2019 Het is de curatoren van Museum De Fundatie gelukt om een boeiende tentoonstelling te organiseren rond de ontwikkeling van kunst en kunstenaars, met Nederland als uitgangspunt, over de laatste 50 jaar. Met de keuze voor die kunstenaars die op dat moment, rond 1968, een kantelmoment in de toekomst van het denken over kunst aangingen, en daarmee een dwarse draai gevend aan wat was! De tentoonstelling loopt t /m 3 juni 2019 (©)Riedstra De essentiële kracht van kunst: Nieuwe vergezichten openen, vastgelopen normen en waarden ter discussie stellen, de tijdgeest weerspiegelen, en daarop vooruitlopen. Samengevat in de titel ‘Vrijheid’, het dragende thema van de boeiende tentoonstelling in de Fundatie In Zwolle. Vijftig jaar geleden stond ‘vrijheid’ nog voor de nieuwe, revolutionaire ontwikkelingen waarmee bestaande patronen werden doorbroken, nu is het woord vooral een symbool geworden voor het vasthouden aan ‘authentieke Nederlandse waarden’. En heeft dit woord de laatste jaren een curieuze, bijna populistische politieke lading gekregen. Het begrip Vrijheid in de Kunst: Kunst zou ongegeneerd moeten durven laten zien wat ze kan bijdragen aan het denken, welke unieke rol ze in de samenleving kan vervullen. De belangrijkste elementen die in huidige discussies steeds terugkomen op scherp zetten. Of het nu gaat om het belang van een (artistieke) traditie, de manier waarop kunst een nationale en internationale identiteit vertegenwoordigt, de mate waarin ze veranderende sociale verhoudingen in de maatschappij weerspiegelt. Dit alles speelt mee in de keuze van de werken die hier een dialoog met het publiek aangaan. De werken hangen niet chronologisch, en dat is fijn. Er hangt zoveel, en men wordt constant verrast. Neem het werk The Unexpected Return Of Blinky Palermo from The Tropics van de naam Seymour Likely, collectief van 3 kunstenaars. Wat een fantastische titel. Seymour Likely, The Unexpected return Of Blinky Palermo from The Tropics 1992 Een zaal, vol met 77 opgezetten varkentjes van keramiek, als in de schoolklas, wachtend op de meester die wel dan niet komt?. Of wachtend op Joseph Beuys die met zijn befaamde schoolbord op de achterwand een lecture zal geven? De varkentjes als synoniem voor het braaf achter elkaar aanlopen en dan wachten op?? Of de brug van Henk Visch uit 1980. Een van de eerste belangrijke werken die hij construeerde. De kunstenaar beschrijft in een correspondentie hoe hij hoopt, door het creeren van kunst intens betrokken te worden bij een realiteit, die het daarvoor niet gaf, omdat hij zich een outsider voelde. Het bleek de ‘brug’ naar maken van zijn latere sculpturen, heel fragiel, heel ruimtelijk, heel aanwezig, heel sterk in zijn vormgeving, zo komt het werk bij me over! Op de achtergrond het schilderij van Erik Andriesse. “Amaryllis. Een groot werk, in de figuurlijke zin, de kunstenaar wil hier zijn onderwerp zo levendig en echt mogelijk naar voren brengen, een duidelijke vergroting op de voor grond, in het rood van de achtergrond de bloesem opnieuw aangegeven, bijna als een schets. En de keuze die hier gemaakt is om deze 2 werken een dialoog te laten aangaan is ongelooflijke spannend! Dan in een van de eerste zalen beneden, een levensgrote afdruk van Hiroshima, de ontploffing van de kernbom toen, maakt indruk, niet omdat men deze beelden niet kent, maar om er zo vlak tegenover te staan, in al zijn gruwelijkheid, en ook als een bizar fascinerend sculptuur! Het is een beeld in de vorm van een foto van Gert Jan Kocken De kunstenaar is gefascineerd door geschiedenis, zijn werk zijn voornamelijk foto’s van historisch materiaal, daarmee de geschiedenis in een andere context plaatsend. Datgene wat men niet ziet! Dat laat de foto zien. Verleidelijke beelden, maar die je ook ongemakkelijk maken. Zoals bij ‘Hiroshima’ , Het uitgangspunt werkt, althans bij mij! Marijke van Warmerdam met haar stille films, zijn als het ware een rustpunt. Kijken naar een jongetje aan de waterkant, af en toe druppelt er water uit zijn zwembroek, met hem mee kijken naar wat hij mogelijk ziet. Alleen maar dat, maar ook heel veel. Wat weer een andere opvatting over wat kunst kan zijn weerspiegelt! De meerwaarde van deze tentoonstelling is dat het de noodzaak en het anders kijken naar en denken over de maatschappij aan de orde stelt, en daarmee het vertalen naar kunst, in elke vorm! Al deze werken hebben het ‘andere’ in zich, dat waar uiteindelijk kunst overgaat! Er is zoveel te zien, zoveel om op te nemen, om een paar keer nar terug te gaan ook! Buiten dat is het gebouw fantastisch! ik raad iedereen aan om te gaan kijken en ruimschoots de tijd te nemen. Om ondergedompeld te worden in de wereld van de ander! De catalogus, die zowel in NL als in EN uitgebracht is, is de moeite waard, uitgebreid toegelicht, logisch en helder met een mooie documentatie aan foto’s, tegen een redelijke prijs. Museum De Fundatie
Blijmarkt 20 8011 NE Zwolle Telefoon: 0572 388188 [email protected] Openingstijden Di – Z0 van 11.00 tot 17.00 Toegangsprijzen Museumkaart tot 18 jaar gratis Volwassenen 14,00 Recensie : Riedstra | visual artist | [email protected] | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |