Reportage en recensies |
(©)Riedstra In deze interessante groepstentoonstelling laten zeven kunstenaars hun eigentijdse visie zien op macht en machtsvertoon, machtsgebruik en het misbruik ervan. Met het medium film/video worden deze visies hier helder en ook confronterend neergezet. De tentoonstelling loopt tot 8 mei 2016 Alles draait om macht, altijd en overal. Noodzakelijk om de wereld leefbaar te houden, gruwelijk misbruikt door teveel anderen. Zeven kunstenaars hebben dit thema als uitgangspunt voor hun werk genomen. Iedereen heeft er wel op een of andere manier mee te maken, in zijn of haar dagelijks leven. In werksituaties, docenten op scholen, de lokale politie op straat. Machtsverhoudingen die we ons vaak niet bewust zijn, pas als ze verworden tot machtsmisbruik, dan worden we wakker en gaan we echt nadenken over wat macht is! Nog voordat ik binnenkom word ik al geconfronteerd met een machtssymbool. De toegangsdeur van Nest wordt met een deurstop open gehouden, ik had hem al gespot, een hoofd met ingeslagen neus, van brons, maar wist nog niet wie dat was. Het blijkt oud generaal Franco te zijn, gereduceerd tot deurstop. Geraffineerd spel speelt Fernando Sánchez Castillo hier, de Spaanse kunstenaar die zich in de Franco periode heeft verdiept. In een van de ruimtes parallel aan de eerste ruimte hangen drie grote kleurenfoto’s en staan er zeven zwarte geframede foto’s tegen de muur aan de zijkant gestapeld. Met als onderwerp dezelfde generaal Franco. Machthebbers hebben machtsmiddelen en een standbeeld is zo’n middel. Franco liet op talloze Spaanse pleinen zijn standbeelden plaatsen. Na zijn dood verdwenen deze beelden natuurlijk, meestal verstopt in gemeentelijke opslagruimtes en andere obscure plekken. Elke foto staat voor een beeld (ontoegankelijk voor publiek, behalve als je blind bent). De zeven zwarte foto’s staan voor de onvindbare beelden. Ook hier het geraffineerde spel. De gelaagdheid die deze kunstenaar toepast in zijn projecten geeft de duidelijk een meerwaarde aan zijn werk. En in het verlengde van de eerste ruimte zie ik in een klein zijkamer nog een werk van deze Fernando Sánchez Castillo. Een wandvullende film dit keer, waarop hij het waterkanon als machtsmiddel laat spelen. Letterlijk spelen, niet om grote groepen demonstranten weg te spuiten, maar om ze als dansers in een choreography te laten dansen. Logge machines, weinig subtiel, maar de kunstenaar zet deze logheid om in een paringsdans, bijna een ritueel. De Rotterdamse ME heeft hieraan mee gewerkt, dat laat wel zien dat het hier er wat soepeler aan toe gaat met het waterkanon. De grote paralelle ruimte is opgedeeld in kleinere ruimtes, waardoor elke kunstenaar zijn werk ansich kan tonen. Meteen bij het binnenkomen in deze ruimte aan de linkermuur, opnieuw een wandvullende projectie. Een film gemaakt door Zachary Formwalt, ‘An Unknown Quantity’. Deze kunstenaar baseert zijn werk op de machtstructuren binnen de financiële systemen, die onzichtbaar en totaal oncontroleerbaar zijn geworden. Waar vroeger de handel in de beursen plaats vond, is het nu een onzichtbaar systeem geworden wat niets meer met deze beurshandel te maken heeft. Met veel macht en buiten elke vorm van werkelijkheid. Een boeiend gegeven vind ik, alleen de uitwerking die Formwalt hiervoor gekozen heeft, gaat langs me heen. Hij kiest voor zijn film het interieur van het beursgebouw in Amsterdam, dan met name gefocused op de gedecoreerde muren waar de camera halfweg langsglijdt. Via de koptelefoon luister ik naar een begeleidende verhaal wat voor mij verwarrend werkt. Dit werk heeft voor mij weinig te maken heeft met het oorspronkelijke uitgangspunt. Jammer! Verderop tref ik een verduisterde ruimte waar twee wandvullende films naast elkaar op de achterwand spelen. Deze films, Rites of Passage van Julika Rudelius, laten een mix van fictie en werkelijkhed zien. Gebaseerd op beschrijvingen van echte trainingen. We zien hier senioren (leiders) met een natuurlijke superioriteit en jonge mannen die leider willen worden, door hen getraind worden. Om te leren zich te beheersen, om macht te leren uitoefenen als politicus of manager. Ik heb wel tien minuten gebiologeerd op een bankje zitten kijken. Hoe vernedering werkt in dit proces, ongeacht de leeftijden. Hoe manipulatie werkt, van weerszijden. Hoe inderdaad een soort hersenspoeling plaats vindt (niet per se positief, of negatief). Een sterke registratie en boeiend in beeld gebracht, het was me alleen niet duidelijk of de tweede film ernaast een counter effect moet hebben, dan is er weer wel, dan weer geen beeld… Verrassend is ook de grote muur achter het receptie tafeltje, volgetekend met een gedetailleerde (incl. verklarende teksten) plattegrond van het Ternierplantsoen in de Schilderswijk, door Jan Rothuizen getekend. Met veel humor laat deze kunstenaar zien hoe er in de wijk (die ongunstig bekend staat) verschillende lagen van structuur zijn aangebracht die binnen deze mini maatschappij de balans moet proberen te houden. En dan heeft de film ‘Tank Love’ van Köken Ergun in de achterruimte me geboeid. De kunstenaar vermengt hier de status quo en de staat van oorlog. In een landelijk Deens dorpje laat hij een grote oorlogstank binnen rijden, de mensen reageren nieuwsgierig en lacherig en ook onzeker, want er is daar geen oorlog. Maar het laat wel de dreiging zien. "It can happen any moment”, wordt sterk weergegeven, een situatie die we al te goed anno nu mondiaal kennen. Als laatste de grote tekening die ik meteen zie hangen als ik binnenkom. Voor mij het meest schrijnende en aangrijpende werk van deze tentoonstelling. ‘Birkenau’ van Ronald Ophuis. Het hoeft geen verdere uitleg, het is duidelijk wat Orphuis ons wil tonen, zelfs in vernederde situaties waar iedereen slachtoffer is, kan de vernedering heel heel schrijnend doorgaan.
1 Comment
|
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |