KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons

Reportage en recensies

Met een unieke kijk achter de wereld van het ontstaan van deze intrigerende serie schilderijen

1/10/2014

0 Comments

 
Picture
'Zonder Titel' grafiet, oliekrijt op papier
Seven Stones | Robert Zandvliet in De Pont

Afgelopen week ben ik wezen kijken naar een tentoonstelling van Robert Zandvliet in Museum De Pont in Tilburg. Robert Zandvliet heb ik leren kennen als een zeer geëngageerde kunstenaar die een schilder bij uitstek is. Werken in een keer opgezet met een groot gebaar werden zijn kenmerk. De reden voor mij om naar het nieuwe werk te komen kijken.
Aangekondigd als Stones & Sketches tekeningen en schilderijen 
En het begint met in de tweede grote hal een One Hundred Views, een schets van vierentwintig meter breed die rechtstreeks op de muur is aangebracht. 'Een schets op schilderijformaat,' zoals hij het zelf beschrijft. Daar sta ik wel even stil voor. Een landschap in bijna mathematische schetsvorm, maar met zoveel ruimtelijke dynamiek. Gemaakt met gesso, materiaal dat een ondergrond voor schilderslinnen is, voordat het doek beschilderd wordt.
Picture
Deel One Hundred Views 24 meter lang
Meteen doorlopend naar de zaal met de Seven Stones, omdat ik de schetsen en tekeningen later wil bekijken, nadat dit werk ingezonken is. Als schilder erkent Zandvliet meteen dat kleur, vorm en compositie belangrijk zijn, maar dat er nog iets meer nodig is dan alleen een mooi schilderij te maken, iets dat een goed schilderij tot een kunstwerk maakt.
Is dit de energie die van een werk uitgaat of bezieling wat maakt dat het meer wordt?

Uitgangspunt in deze serie is niet alleen de vorm van de steen, de kunstenaar streeft ernaar werk te realiseren waarin alles – onderwerp, vorm, kleur en compositie samenvalt en het verhaal, het tijdelijke naar de achtergrond verdwijnt.

Ik zit hier omringd door Seven Stones schilderijen, manshoge doeken, acryl op linnen
Ik laat dit alles door me heen gaan, in eerste instantie lijken het sombere en vooral sobere bijna mathematische doeken, maar als ik beter kijk zie ik een verrassende rijkdom aan kleur in deze soberheid, een grote ruimtelijkheid ook die me laat verdwijnen in het werk. Ik word meegenomen naar een andere wereld, hier is Zandvliet zeker geslaagd om onderwerp, vorm, kleur en compositie samen te laten vallen. Indrukwekkend!
Door de jaren heen heeft Zandvliet honderden tekeningetjes gemaakt en hij besloot om een aantal tekeningen een essentieel onderdeel van de tentoonstelling te laten zijn. Dit tekenproces, voorafgaand aan de grote schilderijen, beslaat een aantal jaren en bij het uitzoeken van dit werk ontstaan als vanzelf series. Via deze tekeningen zoekt de kunstenaar uit hoe een compositie moet worden: 'Ik maak vooraf heel veel schetsen en zorg dat ik een bewustzijn heb van hoe het beeld op het doek vorm moet krijgen.' Ook in deze schetsen, tekeningen vindt men het ritme en de herhaling van kleuren en vlakken terug van vorige werken. Zoals 'Funeral at Lausanne' geinspireerd dor een aquarel van William Turner.
Picture
‘Funeral at Lausanne’ grafiet, oliekrijt op papier
De tekeningen en schetsen boeien me evenveel als de Seven Stones reeks. Gemaakt met een grote intensiteit zijn ze voorlopers van de grote doeken waarin ze later uitgewerkt worden. De meeste tekeningen zijn onderdelen van reeksen, zoals deze uit de serie One Hundred Views 2014, schetsen gemaakt als voorbereiding voor de muurschildering.​
Deze tentoonstelling is temidden van de andere grote tentoonstellingen die nu plaatsvinden een aanbeveling waard en geeft je de tijd om je te verdiepen in het werkproces van de kunstenaar!  

Bezoekadres 
Museum De Pont Tilburg
Wilhelminapark 1
5041 EA Tilburg

Recensie : Riedstra | kunstenaar | info@riedstra.eu | www.riedstra.eu
0 Comments



Leave a Reply.


    Schrijvers

    klik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.

    .Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal

    Categories

    Alles
    #avangardistische Kunst
    Avant Guarde Kunst
    #Child Competions
    De Ploeg
    #fotografie
    #Fotomuseum Den Haag
    #galeriehouder
    Groningen
    Groningermuseum
    #H&M
    Koning Willem Alexander
    Kunst
    #Kunst
    #kunstenaar
    Moderne Kunst
    #Ninksy's Art Gallery
    #olieverf
    #provinciegroningen
    #recensie
    #schilderijen
    #schokkende
    #selfie
    #sex Sells
    #surrealistische
    Tentoonstelling
    #Winschoten

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons