Reportage en recensies |
Met een unieke kijk achter de wereld van het ontstaan van deze intrigerende serie schilderijen1/10/2014
Aangekondigd als Stones & Sketches tekeningen en schilderijen En het begint met in de tweede grote hal een One Hundred Views, een schets van vierentwintig meter breed die rechtstreeks op de muur is aangebracht. 'Een schets op schilderijformaat,' zoals hij het zelf beschrijft. Daar sta ik wel even stil voor. Een landschap in bijna mathematische schetsvorm, maar met zoveel ruimtelijke dynamiek. Gemaakt met gesso, materiaal dat een ondergrond voor schilderslinnen is, voordat het doek beschilderd wordt. Meteen doorlopend naar de zaal met de Seven Stones, omdat ik de schetsen en tekeningen later wil bekijken, nadat dit werk ingezonken is. Als schilder erkent Zandvliet meteen dat kleur, vorm en compositie belangrijk zijn, maar dat er nog iets meer nodig is dan alleen een mooi schilderij te maken, iets dat een goed schilderij tot een kunstwerk maakt. Is dit de energie die van een werk uitgaat of bezieling wat maakt dat het meer wordt? Uitgangspunt in deze serie is niet alleen de vorm van de steen, de kunstenaar streeft ernaar werk te realiseren waarin alles – onderwerp, vorm, kleur en compositie samenvalt en het verhaal, het tijdelijke naar de achtergrond verdwijnt. Ik zit hier omringd door Seven Stones schilderijen, manshoge doeken, acryl op linnen Ik laat dit alles door me heen gaan, in eerste instantie lijken het sombere en vooral sobere bijna mathematische doeken, maar als ik beter kijk zie ik een verrassende rijkdom aan kleur in deze soberheid, een grote ruimtelijkheid ook die me laat verdwijnen in het werk. Ik word meegenomen naar een andere wereld, hier is Zandvliet zeker geslaagd om onderwerp, vorm, kleur en compositie samen te laten vallen. Indrukwekkend! Door de jaren heen heeft Zandvliet honderden tekeningetjes gemaakt en hij besloot om een aantal tekeningen een essentieel onderdeel van de tentoonstelling te laten zijn. Dit tekenproces, voorafgaand aan de grote schilderijen, beslaat een aantal jaren en bij het uitzoeken van dit werk ontstaan als vanzelf series. Via deze tekeningen zoekt de kunstenaar uit hoe een compositie moet worden: 'Ik maak vooraf heel veel schetsen en zorg dat ik een bewustzijn heb van hoe het beeld op het doek vorm moet krijgen.' Ook in deze schetsen, tekeningen vindt men het ritme en de herhaling van kleuren en vlakken terug van vorige werken. Zoals 'Funeral at Lausanne' geinspireerd dor een aquarel van William Turner. De tekeningen en schetsen boeien me evenveel als de Seven Stones reeks. Gemaakt met een grote intensiteit zijn ze voorlopers van de grote doeken waarin ze later uitgewerkt worden. De meeste tekeningen zijn onderdelen van reeksen, zoals deze uit de serie One Hundred Views 2014, schetsen gemaakt als voorbereiding voor de muurschildering. Deze tentoonstelling is temidden van de andere grote tentoonstellingen die nu plaatsvinden een aanbeveling waard en geeft je de tijd om je te verdiepen in het werkproces van de kunstenaar!
Bezoekadres Museum De Pont Tilburg Wilhelminapark 1 5041 EA Tilburg Recensie : Riedstra | kunstenaar | info@riedstra.eu | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |