Reportage en recensies |
Intimiteit neem onverwachte vormen aan Jan Benning RETROSPECTIEF 1981-2018 Fotomuseum - GEM Den Haag Een bijzonder overzicht van deze geëngageerde fotograaf laat zien dat betrokkenheid en daarmee intimiteit onverwachte vormen aan kan nemen, zoals in een verlaten internationale luchthaven, of op het bureau van een strenge gevangenis directeur. Een intimiteit die niet voor de hand ligt, waar je misschien niet meteen aan denkt maar wat wel een meerwaarde geeft aan deze boeiende foto reeksen . De tentoonstelling loopt t /m 2 september 2018 (©)Riedstra Spelen met abstracte begrippen zoals Burocratie, Gevangenissen, Gemarkeerde zones. Hoe breng je deze in beeld? De fotograag Jan Benning verbeeldt dit treffend in zijn sociaal, maatschappelijke en politieke onderwerpen, te zien in deze en veel andere geëngageerde series. Bij het binnenkomen word je meteen geconfronteerd met de uitgebreide reeks ‘Bureaucraties’. Benning fotografeerde tussen 2003 en 2007 zo’n 250 ambtenaren uit 8 verschillende landen. Wat ze allemaal gemeen hebben is dat ze werken voor een of andere overheid, ofwel stad, provincie of land. Allemaal vanuit hetzelfde standpunt gefotografeerd, en waar mogelijk onaangekondigd, zodat het spontane ontmoetingen zijn, zonder dat er eerst wordt opgeruimd. De serie probeert machtstructuren aan te tonen In hoeverre is een bureau een weerspiegeling van het land of de persoonlijke smaak van de ambtenaar? Een onderzoek naar overheidsinstanties, gesymboliseerd door miljoenen ambtenaren waar ook ter wereld! Zijn zij de macht achter de systemen of werken ze gewoon van voor hun dagelijks brood? Iets om bij stil te staan misschien! Een heel fraai beeld vind ik de ambtenaar, een vrouw, die in een zwarte niqab achter haar bureau zit, alleen haar ogen glitteren door een spleetje stof naar buiten. Dit, zonder dat ze het zelf wilde waarschijnlijk, is het meest autoritaire beeld. Uiteindelijk blijkt ze gewoon een dagloner te zijn, die ook moet eten! Een andere heel boeiende reeks is De Groene Lijn in Nicosia. Op Cyprus is sinds 1964 een bufferzone ingesteld door de VN. Dit vanwege oplopend conflict tussen Griekse en Turkse Cyprioten. Een smalle strook niemandsland. Rondom liggen dorpjes die totaal verlaten zijn. Ook de internationale luchthaven, die in 1968 geopend werd, is nu een intrigerende ruimte met nog wel de stoelen in de wachtruimte, alleen zo onder de duivendrek, dat ze weer ‘mooi’ worden! Of de voormalige keuken. Met het oog in de camera zie je hier het boeiende ruimtelijke schouwspel ontstaan dat ontdaan van zijn oorspronkelijke setting, keuken, nu een prijs winnende installatie in het MOMA zou kunnen zijn! Ook de serie Law & Order 2010 – 2015 is intrigerend. Deze reeks stelt strafrechtsystemen aan ons voor, uit 4 verschillende continenten, Zuid-Amerika, Europa, Afrika, Noord-Amerika. Een dwarsdoorsnee zou je kunnen zeggen. Daarmee is de VS de absolute koploper in het toekennen van gevangenisstraffen, ter vergelijk: 700 op 100.000 inwoners, en hier 70 op hetzelfde aantal inwoners. In de VS is het intussen een winstgevende praktijk geworden om privégevangenissen op te richten, waar veel geld mee te verdienen valt, maar die natuurlijk ook gevuld moeten worden. En ja, het populisme draagt er ook aan bij om angst te zaaien en gevoelens van onveiligheid aan te wakkeren. Om daarmee te rechtvaardigen dat er zoveel mensen achter de tralies verdwijnen! Terwijl gewelddelicten al jaren lang teruglopen! In Frankrijk: Een indrukwekkende surveillancetoren (Grand Quartier maison d’aret de Bois-d’arsy). Colombia 2011, waar twee medewerkers bij honderden dossiers de uitspraken proberen te bespoedigen. Een sprankje menselijkheid Of een ter dood veroordeelde gevangene die les geeft aan mede gevangenen. Deze beelden confronteren ook met de vraag: Hoe ga je als maatschappij met gevangenen om, ga je die streng straffen, isoleren uit onze leefwereld? Corrigeren, heropvoeden, of in Spartaanse strafkampen opsluiten, zoals er steeds meer ontstaan? Een toonbeeld van arrogante trots, deze man, opperheerser over de zwaar beveiligde gevangenis, maar deze foto laat ook een bizarre intimiteit zien, let eens op het speelgoed beestje wat op zijn bureau staat! Het is maar een greep uit dit grote retrospectief van Jan Benning. Bijzonder en niet te missen, nog te zien tot begin September 2018 Openingstijden Di/Zo 11 – 18.00 Prijzen € 9. - Museumkaart Ja Adres Fotomuseum Den Haag Stadhouderslaan 43 2517 HV Den Haag Recensie : Riedstra | visual artist | info@riedstra.eu | www.riedstra.eu
0 Comments
Leave a Reply. |
Schrijversklik op de schrijvers voor een overzicht van de door hen geschreven artikelen.
.Riedstra.Gerrit Brand.Lysbeth HofstraWesley FerwerdaIlse van der Wal Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |