KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Reportages & Recensies
  • Kunst video
  • Musea
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
​KunstKrant.nl is dé online krant over beeldende kunst en kunstenaars, musea, galeries, beurzen, veilingen en exposities. 
KunstKrant.nl brengt het laatste nieuws als het gaat om exposities en staat vol met artikelen en interviews over beeldende kunst. 
​ Vergeet niet je in te schrijven voor de nieuwsbrief!

Volg ons ook op Twitter, Facebook & Instagram

Verzamelaar opent PARTS PROJECT, Den Haag tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst

3/1/2016

0 Reacties

 
Foto
Links: Bob Law, 16.7.95, 1995, potlood op papier, 28.3 x 38.3 cm Rechts: Jos van Merendonk, 2015-1-15, 2015, acrylverf op linnen, 100 x 100 cm
Op 6 maart 2016 opent PARTS Project: een nieuwe tentoonstellingsruimte voor hedendaagse kunst in het centrum van Den Haag. Initiator van de stichting Parts Project is de Haagse verzamelaar Cees van den Burg (1953). In het programma van PARTS staat het perspectief van verzamelaars centraal: hún ontdekkingen, meningen of ervaringen liggen aan de basis van iedere tentoonstelling. Er worden jaarlijks vier exposities georganiseerd. De eerste tentoonstelling combineert werk van Bob Law en Jos van Merendonk en is ontstaan vanuit een idee van Van den Burg.
Dwarsverbanden tussen collecties
PARTS richt zich niet op het tonen van één (deel)collectie van één verzamelaar, maar is op zoek naar interessante dwarsverbanden tussen collecties. Doel is om werk tentoon te stellen van kunstenaars die nauwelijks aandacht krijgen in Nederland en zo het Nederlandse aanbod te verbreden.
 
Initiatief
Van den Burg is - meer dan in het verhaal van verzamelaars - geïnteresseerd in bijzondere keuzes binnen collecties: ‘verzamelaars maken eigenzinnige en ongedwongen keuzes en kopen vaak kunst aan die om tal van redenen niet of nauwelijks in Nederlandse musea, galeries of instellingen te zien is. PARTS programmeert vanuit die bijzondere keuzes en neemt altijd een ‘ontdekking’, een mening of een ervaring van een verzamelaar als startpunt voor een tentoonstelling.’
 
Eerste tentoonstelling
In de openingstentoonstelling To the End of the World or to the Edge of the Paper worden twee kunstenaars uit de collectie van Van den Burg gecombineerd: Bob Law (1934-2004) en Jos van Merendonk (1956). Beide kunstenaars hebben een sterk eigenzinnig oeuvre, maar hebben relatief weinig aandacht gekregen in Nederland. Recent staat het werk van Van Merendonk sterker in de belangstelling. Voor de tentoonstelling leent PARTS werk van galeries, van Van Merendonk en van een andere verzamelaar. De werken uit Van den Burgs eigen collectie worden niet getoond. Van den Burg: ‘Het idee voor de tentoonstelling komt voort uit mijn collectie. Dat is genoeg. PARTS bouwt er vervolgens een mooie tentoonstelling omheen. In dit geval paste mijn eigen werk niet goed bij wat ik voor ogen had met de tentoonstelling.’
 
Bob Law
Bob Laws oeuvre bestaat uit tekeningen, schilderijen en sculpturen met zowel een minimalistisch als conceptueel karakter. Een leeggelaten, of juist een zorgvuldig monochroom beschilderd doek met slechts een enkele lijn die de vorm van het doek volgt op, vaak alleen uitgevoerd in zwart-en-wit. Law werkte in de jaren vijftig en zestig onafhankelijk aan een oeuvre dat raakvlakken vertoont met dat van zijn Amerikaanse tijdgenoten zoals Barnett Newman en Mark Rothko, maar dat veel minder bekend is. PARTS laat een twintigtal tekeningen en schilderijen van 1959 tot en met 2003 zien. Er wordt één sculptuur van een Nederlandse verzamelaar tentoongesteld. Het is voor het eerst dat zoveel werk van Law in Nederland wordt getoond: alleen in het Stedelijk Museum Amsterdam zijn eerder enkele werken van hem te zien geweest.
 
Jos van Merendonk
Jos van Merendonk creëerde begin jaren tachtig zijn eigen beeldtaal: hij maakte een neutrale basistekening van een slinger, een ovaal en een z-vorm. Deze basistekening herinterpreteert of beschildert hij alsmaar met hetzelfde type groen op doeken van een altijd vierkant formaat. Binnen de door hemzelf opgelegde grenzen kent hij zichzelf grote vrijheden toe. Het doel is om steeds beelden te maken met, zoals hij zelf zegt ‘een andere uitdrukking, een ander gezicht, met een andere leegte’. Speciaal voor To the End of the World or to the Edge of the Paper maakt Van Merendonk een wandschildering, waarop reeds bestaande schilderijen een plek krijgen. 

De ruimte
De tentoonstellingsruimte is ca. ca. 150 m2 en bevindt zich op Toussaintkade 49 in Den Haag, in de naaste omgeving van andere kunstruimtes zoals galerie Ramakers, kunstenaarsinitiatief Quartair en kunstcentrum Stroom. 

0 Reacties



Laat een antwoord achter.

    Subscribe

    * indicates required
    Picture
    InterEvent beursagenda 2019 - 2020

    Archives

    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen
Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Reportages & Recensies
  • Kunst video
  • Musea
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons