1 t/m 29 februari 2020 Tekeningententoonstelling | curator Arno Kramer | 16 kunstenaars Van 1 t/m 29 februari in 2020 presenteert Arno Kramer bij Projectruimte BMB in Amsterdam een nieuwe 'Sense of Drawing' tekeningententoonstelling met 16 deelnemende kunstenaars. Hoewel Arno Kramer de titel 'Sense of Drawing' al enkele malen heeft gebruikt voor presentaties is een voortdurende reflectie op de ontwikkelingen van het tekenen volgens hem belangrijk. Met een frisse blik, met vooral werk van bevriende kunstenaars, is de komende 'Sense of Drawing III’ een nieuw moment van gewenste aandacht voor het hedendaagse tekenen, deze keer bij BMB in Amsterdam. De keuze voor juist deze kunstenaars heeft ook te maken met hun onderscheiden strikt persoonlijke beeldtaal, sensitiviteit, soms monumentaliteit, maar vooral oorspronkelijkheid. KUNSTENAARS Gijs Assmann | Simon Benson | Pieter Bijwaard | Mynke Buskens | Aline Eras Hanneke Francken | Caren van Herwaarden | Tjibbe Hooghiemstra | Arno Kramer | Romy Muijrers Paul Nassenstein | Aline Thomassen | Terry Thompson | Hans de Wit | Sigrid van Woudenberg | Marthe Zink OPENING zaterdag 1 februari 17.00 - 19.00 uur | meer informatie volgt! LOCATIE Projectruimte BMB Kerkstraat 129A 1017 GE Amsterdam do t/m za 12.30 – 17.30 uur (tijdens exposities) en op afspraak SENSE OF DRAWING III | TEKSTEN & STATEMENTS
Gijs Assmann maakt tekeningen, collages, sculpturen en ruimtelijke installaties waarin de kunstenaar zijn verbondenheid laat zien met de menselijke emoties en de facts of life: indringend, ontwapenend, confronterend, persoonlijk en oprecht. Simon Benson’s werk bestrijkt een groot gebied, van installaties, waarin soms ruimtelijke werken met tekeningen worden gecombineerd, tot presentatie van zijn tekeningen alleen. Hij is overigens niet alleen een begenadigd en precieze tekenaar van onderwerpen als architectuur, natuur, de mens in veel hoedanigheden, portretten, enzovoort, hij ziet ook kans om deze onderwerpen op bijzondere wijze met tekst te verbinden. Pieter Bijwaard Iets weglaten is ook iets toevoegen. Mynke Buskens kreeg in de jaren tachtig bekendheid door haar in die tijd ongebruikelijke grote werken, potlood en gum op papier. Tekeningen werden voorheen niet als zelfstandig kunstwerk gezien. Door het formaat en de materiaalkeuze was zij een pionier op dat gebied. Aline Eras 'In de tekeningen van Aline Eras slapen verhalen. Ze liggen er stil achter gesloten ogen, of verborgen onder ruwe huid. De verlangens en gedachten maken hun eigen vormen en plooien in het werk’ (Inge Polet) Hanneke Francken De tekeningen van Hanneke Francken hoeven niet begrepen te worden, ze moeten beleefd worden, je kunt er in ‘dwalen’, je kunt er zelfs in verdwijnen. Je kunt de sensitiviteit en de veelheid aan gevoeligheden in al die lijnen niet over het hoofd zien. Hoewel er al die tijd van de beleving van het werk ook veel ongeweten aanwezig zal blijven, overstijgt de werkelijke beleving van het werk van Hanneke Francken ook de esthetiek. Caren van Herwaarden werkt op en met papier. Tekenen is haar basis, vaak in combinatie met andere technieken en materialen. Haar werk is zintuiglijk en direct. De laatste jaren is haar werk ruimtelijker geworden en integreert ze beelden van oude lakens, gedrenkt in stijfsel in haar tekeningen. Ze laat deze beelden letterlijk door het papier dragen, het zijn reliëfs die richting sculptuur gaan. Haar werk krijgt hierdoor een bezwerende, zintuiglijke lading. Tjibbe Hooghiemstra ‘De tekeningen laten zich soms lezen als een kaart, een kaart voor een reis die je werkelijk kan maken of alleen maar in je hoofd. Maar altijd zal het een reis van verlangen zijn.’ Arno Kramer W E R K Werk is altijd vol hoop Werk is altijd vol schuld Werk is altijd vol geloof Werk is altijd vol dood Romy Muijrers Hoewel het een evident gegeven is dat de lijn in de tekeningen van Romy Muijrers het ‘voertuig’ naar een beeld kan zijn, is het toch wonderlijk dat zij elke keer weer in staat is met zo iets simpels als de lijn tot een oorspronkelijk beeld te komen. Handschrift, maar ook motoriek en natuurlijk techniek en visie bepalen of haar tekeningen de beoogde kwaliteit krijgen, die je oorspronkelijk kunt noemen. Sturing, verdichting, concentratie en durf bepalen het beeld dat Romy Muyrers ons wil tonen. Paul Nassenstein Het precieze niks doen in kunstmatig afgebakende ruimten waar zinloze handelingen het leven zichtbaar proberen te maken. Met of zonder lach en een traan dat wisselt per werk en per toeschouwer. Aline Thomassen In haar werk laat Aline Thomassen de wereld van Noord-Afrikaanse vrouwen op een wonderlijke manier versmelten met eigen ervaringen. Op de metersgrote aquarellen staan solitaire vrouwenfiguren. Hun ondoorgrondelijke gezichtsuitdrukkingen, hun lichamelijkheid en raadselachtige anatomie vervreemden. Ze zijn geladen met individuele en culturele geschiedenissen. Ze wekken emoties en existentiële gewaarwordingen. Terry Thompson Mythen zijn meer dan alleen verhalen uit een verblekend verleden. Zij zijn bruggen tussen de natuur en de mens, die op zoek is naar zijn betekenis in de wereld. In mijn werk zijn mythen net zo relevant voor het heden als voor het verre verleden. ‘Ik zoek altijd naar het beeld zoals dat zich aan je opdringt als je aan iemand denkt met je ogen dicht - het beeld van iemands emotionele impact. Langzaam vermengt het zich met je eigen perspectief, totdat je niet meer weet wat nog van de ander is en wat van jezelf.' Hans de Wit Met potlood, pastel en houtskool, werkend vanuit een raster, creëert Hans de Wit complexe werelden op papier. Zijn imposante tekeningen tonen chaotische composities van ruïnes, slingerende kabels, stekelige planten, vogels, slakken, wespennesten, insectachtige tentakels en wapens. Ze getuigen van een denkbeeldige wereld die verborgen ligt achter de waarneembare werkelijkheid. Het atmosferische gebruik van licht en de plastische weergave van verschillende voorwerpen trekken de kijker meteen naar binnen. Sigrid van Woudenberg ‘Een paar herinneringen aan Suriname, waar ik als kind heb gewoond, zijn het trillende zinderen van de lucht, de z.g. ‘plassen’ op de weg die verdwenen zodra je dichtbij kwam en de broeierige, overweldigende natuur. Deze magische werkelijkheid probeer ik weer te geven in mijn tekeningen met gebruik van één soort Siberisch krijt’. Marthe Zink laat de toeschouwer op een andere manier kijken. Haar gecombineerde werkelijkheid is eclectisch. Door de oorspronkelijke betekenis uit zijn context te halen, creëert zij een nieuwe omgeving waarin fantasie en vrijheid zegevieren. Jonkergouw KunstWerk | BMB Kerkstraat 129A 1017 GE Amsterda www.galeriebmb.nl
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: info@kunstkrant.nl |