3 februari – 3 juni 2018 Een opgestoken duim, een venster met uitzicht op een regenboog, een houten tuinhek. Met een mengeling van Pop Art en comics schept Morgan Betz (Amsterdam, 1974) een heel eigen beeldtaal waarin kunstgeschiedenis als High Art en comics en beeldreclames als Low art onder een hoedje spelen. In de Projectenzaal van Gemeentemuseum Den Haag hangen vanaf 3 februari twaalf nieuwe schilderijen dicht naast elkaar op een rij, als een fries. Grote doeken met kleurrijke, speelse afbeeldingen. Buiten verrast Betz met een driedimensionaal beeld in de vijver. Meer dan ooit is schilderkunst een medium waarin kunstenaars een veelvoud aan mogelijkheden ter beschikking staan. Onze huidige beeldcultuur kan als een bedreiging van de schilderkunst worden gezien, maar ook als een ongelofelijke kans. Morgan Betz maakt juist gretig gebruik van de vele mogelijkheden. Betz is een dagdromer en tekent en schildert wat hij op zijn netvlies krijgt. Maar niet alles dat hem voor de voeten loopt is een potentieel schilderij. Aan de beslissing er een werk van te maken gaat een lang proces vooraf van wikken en wegen, van zoeken en kijken, naar beelden die potentie hebben en beelden die hemzelf interesseren. Hij visualiseert daarbij herinneringen, associaties en gevoelens. Hekken, ramen en deuren kunnen zo poorten worden naar de verbeelding. Het venster, bijvoorbeeld, is sinds 2010 een terugkerend motief in zijn werk. Het verwees oorspronkelijk naar het nachtelijke raam in een appartement in New York waar hij als kind met zijn vader logeerde. Maar nu is het een motief of een gereedschap dat uitzicht biedt op onbekende werelden. In zijn nieuwste serie zijn elementen uit eerder werk te herkennen, alleen verstopte Betz ze toen in een hoekje van een schilderij en geeft hij ze nu de hoofdrol. Zoals de roze knuist met opgestoken duim die hij in een ogenschijnlijk zonnig landschap plaatst. Zijn beelden zijn zo gestileerd dat ze aan symbolen doen denken. Op het eerste gezicht suggereren ze geen dubbelzinnigheid. Toch worden ze bij langer kijken raadselachtig. Opvallend is ook de manier waarop Betz zijn beelden op het doek aanbrengt. Hij gebruikt geen penseel, maar een transfertechniek. Door een stuk karton met verf in te smeren en dat vervolgens op het doek te drukken, komt de verf op het uiteindelijke schilderij. Juist de oneffenheden die zo ontstaan verlenen de werken een grote spanning en benadrukken ironisch genoeg de ambachtelijke werkwijze. Het zet de schilder met zijn kwast én de daarbij horende emoties op afstand en maakt ruimte voor een benadering zoals die van de meesters van de Japanse houtsnedes: bedaard en bedachtzaam, vooruitdenkend en toewerkend naar het alomvattende creatieve moment van de afdruk. De tentoonstellingstitel is ontleend aan Green eggs & Ham, een favoriet kinderboek van Betz uit 1960, van de Amerikaanse schrijver Dr. Seuss. Flies on milk verwijst naar een regel uit een gedicht van de Franse Middeleeuwse dichter Francois Villon. Maar net als bij de beeldmotieven waarvan Betz zich bedient geldt hier ook dat in de keuze en de combinatie de oorsprong niet meer ter zake doet. De tentoonstelling wordt de arena waarin vliegen, groene eieren en ham hun weldadige werk doen. De Amerikaans-Nederlandse Morgan Betz groeide op in Nederland en woonde in Amsterdam, New York en Tokyo. Hij studeerde aan de Gerrit Rietveld Academie en De Ateliers in Amsterdam. Sinds 2008 heeft hij zijn atelier in Berlijn. Bij de tentoonstelling verschijnt een Engelstalige oeuvrepublicatie, uitgegeven door Willem Baars Projects, met teksten van Mischa Andriessen, Dominic van den Boogerd, Johan Gustavsson, Hans Janssen, € 24,95.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |