Door Mirjam Offringa Op dit moment is de alternatieve kunstbeurs, de ‘ This is art Fair’, nog 4 dagen lang te bezoeken in de Beurs van Berlage te Amsterdam. Tot vorig jaar werd de beurs nog onder de noemer ‘Art in Redlight’ gepresenteerd. En tot en met de winter van 2012 binnen de Oude kerk, in het hartje van de ‘rosse buurt’. Deze locatie, maar uiteindelijk daarmee ook deze benaming, bleek achteraf niet zo representatief. Daarom besloot de organisatie naar de beurs van Berlage te verhuizen in 2013. Dit jaar werd alsnog ook de naam maar veranderd in ‘This Art Fair’. Opvallend is vooral het werk van kunstenaars, die in het verleden de kunsten hebben ontwikkeld aan kunstacademie Minerva in Groningen. “ Ja, dat klopt” zegt de Amsterdamse kunstenaar Arjen Lancel. “Minerva had in het verleden meer de naam van een ‘klassieke schilderacademie’, maar tegenwoordig levert deze academie studenten af, die vernieuwing tonen”. “ Heb je het werk van Marielin Simons al gezien?” vraagt hij. Ditzelfde werk was dit jaar op de eindexamenexpositie van academie Minerva in Groningen te bezichtigen. Een mysterieus bos, gevangen in een grote glazen bak, waar je als bezoeker doorheen mag lopen. Dit bos is zo prachtig uitgelicht, dat je je ineens als acteur door het decor van een sprookje waant. Arjen zelf staat hier als deelnemer en vertegenwoordiger van het kunstenaarscollectief ‘Zoete broodjes’. Voor deze beurs heeft dit collectief een witte ‘Winter garden’ opgezet. 11 kunstenaars van dit collectief presenteren binnen deze wintertuin 1 of 2 van hun werken. Het meest opvallend is hier het werk van de Groningse Jimi Kleinbruinink, het nieuwste lid van dit collectief. En zoet is ook zijn werk. De kleurrijke, suikerzoete en hoog gebouwde toren, die we op de hoek van de ‘Wintergarden’ zien staan, vertoont enigszins invloeden van kunstenaar Folkert de Jong, maar ook van de Tsjechische kunstenaar Kristof Kintera. Vanwege het kleurgebruik, materiaalgebruik, maar in het geval van Kristof Kintera ook vanwege de inzet van afval uit onze consumptiemaatschappij. Overigens was dit werk deze zomer ook te zien op de zomerexpo ‘Woest’ in het gemeentemuseum Den Haag. Arjen Lancel vertelt dat Jimi in 2013 is afgestudeerd aan academie Minerva in Groningen en in 2014 al zijn eigen solotentoonstelling had, bij ‘Allard Wildenberg Art Projects’ in Naarden. En terecht. We kijken hier duidelijk naar het werk van beeldend talent, die zijn meesters kent. Ook suikerzoet is het werk van de – eveneens Groningse – Jenny Wilson, maar ook het werk van de Noorse Oskar Nilsson. Als hoge uitzondering op deze beurs, wordt hun werk vertegenwoordigd door een galeriehouder. In dit geval door Tjalling Venema van galerie WithTjalling. En je raadt nooit waar deze galerie is gevestigd. Jawel, in Groningen. Ook Tjalling verwent de bezoekers met vernieuwing. Waar de Noorse Nilsson zijn fantasie blijkbaar op hol slaat bij de reclames van ‘My little pony’ of wanneer een vrouw in bad gaat, toont Jenny Wilson o.a. een fragment uit een bijna gesmolten, zoete ijssorbet, waarbij de aardbeiensaus dusdanig door het vanille-ijs is gezakt, dat het erotische associaties oproept. Het werk heet dan ook niet voor niets “Sweeten up or pipe down’. Het werk is een uit een serie ‘Lost constellations’, waarvan nog twee voorbeelden bij WithTjalling te zien zijn. Jenny Wilson behaalde in 2009 haar master of Fine Arts voor de schilderkunst, aan het Frank Mohr Instituut in Groningen. Het mag nu dan wel gezegd worden: wel erg veel vernieuwende kunstwerken op deze beurs zijn afkomstig van kunstenaars die zijn afgestudeerd aan academie Minerva in Groningen, hun master behaalden aan het Frank Mohr Instituut of worden vertegenwoordigd door een Groningse galeriehouder. Andere Gronings geaarde kunstenaars zijn op deze beurs bijvoorbeeld Anne van As, Allard Medema, Albert Westerhoff en Wouter Nijland. De organisatie van deze beurs hanteert een strenge selectie. Kris van der Hart, hoofd marketing en communicatie, vertelt dat ze uit 200 inzendingen 75 kunstenaars hebben geselecteerd. Wat deze beurs zo uniek maakt is dat er geen partijen tussen de kunstenaars en het publiek zitten. Kunstenaars huren zelf een stand en als ze werk verkopen, hoeven ze geen percentage van de verkoopprijs af te dragen. De organisatie moet het zelf vooral hebben van sponsoren. In dit geval met name van de gemeente Amsterdam, het Parool en de Rabobank bijvoorbeeld. Op deze manier kan de bezoeker rechtstreeks met de kunstenaar zelf in contact treden. Hoewel het de bezoeker evenzo in verlegenheid kan brengen, wanneer hij of zij liever aan het werk van een bepaalde kunstenaar voorbij loopt. Want er zit ook werk tussen, dat weinig toevoegt aan de kunst van nu. Foto’s die we meer dan 10 jaren geleden al voorbij zagen komen of nagetekende portretten. Daarom is het juist zo’n aangename afwisseling hier en daar toch een galeriehouder aan te treffen, die buiten de eigen navel werk vertoont. Galeries die geen commercie als hoofddoel hebben, maar vernieuwing en talent aandacht geven. Zoals bij galerie WithTjalling uit Groningen of ‘Francis Boeske Projects’ en ‘Gallery Van Bavink’ uit Amsterdam. Zij maken, samen met veel verrassende kunstenaars op deze beurs, een bezoek meer dan de moeite waard. Bovendien valt het Parool 4 weken lang gratis op je deurmat, wanneer je deze beurs bezoekt. En dat kan nog tot 3 januari a.s. Meer info vind je op www.thisartfair.com
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |