Nog drie weken en dan verdwijnt het poëtische werk van Charbel-joseph H. Boutros uit de zalen. Het werk keert meestal terug naar het land van oorsprong maar bij het werk van Boutros is dat enigszins problematisch, gezien de huidige toestand in Beiroet (Libanon) waar de kunstenaar woont. De tentoonstelling maakt het onzichtbare en ongrijpbare tastbaar maar het werk '1m² of Libanese Land From this Shitty Situation' uit 2016 is wel heel expliciet en actueler dan ooit, want het toont letterlijk 1m² aarde dat uit zijn hachelijke omgeving werd getransporteerd.
De kunstenaar raadt alvast aan de tijd te nemen om de korte teksten bij de werken te lezen, want die vormen een belangrijk onderdeel van de kunstwerken en helpen om door de tentoonstelling te navigeren. "Ze beschrijven handelingen waaruit de werken zijn ontstaan maar geven hun betekenis niet prijs. Zie het een beetje als een roman', aldus Boutros. Ook de werken Uit de Collectie | Poetic Faith gaan na 11 oktober terug naar ons depot. Charbel-joseph H. Boutros werd in 1981 geboren in Libanon en groeide op in een door oorlog geteisterd land. Deze gebeurtenissen tekenen zijn werk niet, maar zijn er indirect wel door doordrongen. Zoals de titel al laat vermoeden, heeft de kunstenaar een grote belangstelling voor het ongrijpbare en onzichtbare. De kunstwerken zijn installaties die deze en andere onzichtbare gewaarwordingen zoals licht, donkerte, ademen en slapen vastleggen, registeren of aanduiden. “The Sun is My Only Ally” is een tentoonstelling in een tentoonstelling, met zowel recent als nieuw werk. De eerste tentoonstelling brengt een ode aan “The Distance between Your Eyes and the Sun”, een presentatie die hij in 2019 maakte in het Beirut Art Center voor Home Works 8, Ashkal Alwan. De dag na de opening werd deze tentoonstelling echter meteen gesloten door de politieke onrust in de stad. De tweede tentoonstelling wikkelt Boutros eromheen als een enveloppe met bedenkingen in de periferie van de eerste. Aan de ingang plaatst hij daarom een Seuil de Confiance – een drempel van vertrouwen – zodat je als bezoeker de sleutel krijgt tot de gedachtewereld van de kunstenaar. Volgens Charbel-joseph H. Boutros kan een tentoonstelling atypische relaties aangaan tussen kunstwerken, projecten en publiek. Een goed voorbeeld daarvan is Catwalk (2019 – 2020). Je ziet een verheven wandelpad langs de muren dat enkel gebruikt mag worden door het personeel van het museum. Zo leg je als bezoeker een gescheiden parcours af, wat een merkwaardige scenografie oplevert. Het werk 'Dead Drawing'– een potloodstaaf die rust op twee spijkers in een muur met erboven twee lijnen die met deze staaf werden getekend – dat je aan de start van de tentoonstelling ziet, behoort ondertussen tot de S.M.A.K.-collectie. Het werd al eerder getoond in het kader van de overzichtstentoonstelling 'The Collection (1) | Highlights for a Future'.
0 Comments
Leave a Reply. |
Archives
Januari 2022
Categories
Alles
|
KunstKrant.nl Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 1993 - 2024 All rights reserved. KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman |
Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be Emdenweg 3 9723 TA Groningen Mobiel: +031 (0)6 50831893 E-mailadres: [email protected] |