KUNSTKRANT.NL
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons
Foto

Aankoop Christus en Boeddha van Paul-Élie Ranson

24/9/2018

0 Comments

 
Picture
De collectie van Gemeentemuseum Den Haag is verrijkt met het adembenemende schilderij Christus en Boeddha (ca. 1890) van de Franse schilder Paul-Élie Ranson. Het schilderij toont een utopische visie op de wereld waarin alle religies gelijkwaardig aan elkaar zijn. Ranson bracht ze samen tot een universele religie en cultuur. Het werk sluit prachtig aan bij de museumcollectie waaronder de verzameling Symbolistische werken van onder meer Jan Toorop en is per direct toegevoegd aan de collectiepresentatie Ontdek het Moderne. ​

Het schilderij is verworven met steun van het Mondriaan Fonds – het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en erfgoed - , de Vereniging Rembrandt - mede dankzij haar Schorer Romeijn Grothe Fonds en haar Van Beekhof Fonds-, de BankGiro Loterij en de vriendenvereniging van het Gemeentemuseum Den Haag. Fusien Bijl de Vroe, directeur Vereniging Rembrandt: “Ik vind het fantastisch dat onze leden deze aankoop mede mogelijk hebben gemaakt. Het is een schilderij dat je in het echt moet zien om de kracht te begrijpen.”

Paul-Élie Ranson verbindt in Christus en Boeddha elementen uit verschillende religies. In de achtergrond is een gekruisigde Jezus Christus te zien, geflankeerd door aanbiddende figuren. De vijf gestileerde lotusbloemen dragen verschillende betekenissen in het hindoeïsme, waaronder goddelijkheid, verlichting en de menselijke ziel. Rechtsboven is het gezicht van een grote Boeddhafiguur sterk afgesneden, terwijl links op de voorgrond een mediterende Boeddhafiguur staat afgebeeld. Hij zit op een stenen sokkel, met daarop de Arabische inscriptie ‘Furusiya Nabiy’. Deze tekst laat zich vertalen als ‘Ridderorde der profeten’, maar refereert ook aan een eeuwenoude vechttechniek van Arabische soldaten te paard, die eveneens werd beschouwd als een ethische code.

Ranson sloot zich rond 1890 aan bij de Nabis (Hebreeuws voor ‘profeet’), een groep jonge kunstenaars in Parijs die meende dat het zichtbare een manifestatie was van een nog belangrijkere onzichtbare wereld. De Nabis kwamen wekelijks samen in het huis van Ranson, dat bekend stond als ‘de tempel’. Hoewel veel van de leden van deze beweging zich interesseerden in spiritualisme toonde Ranson de meeste toewijding in het bestuderen van theosofische en mystieke geschriften, waarvan hij de heilige symbolen en tekens nadrukkelijk opnam in zijn schilderij Christus en Boeddha.

 
Het schilderij was al eens te zien in het Gemeentemuseum, toen het in 1987 deel uitmaakte van de tentoonstelling The Spiritual in Art: Abstract Painting 1899-1985. Hierin werd uitgebreid aandacht besteed aan de relatie tussen het ontstaan van abstracte kunst en een fascinatie voor occultisme en spiritualiteit onder kunstenaars. Dankzij deze destijds nieuwe invalshoek wordt de tentoonstelling nog altijd beschouwd als een presentatie van grote betekenis, die tot op de dag van vandaag musea en kunsthistorici inspireert om zich verder te verdiepen in dit fenomeen. Ook in 2008 was het werk in het Gemeentemuseum te zien, in de tentoonstelling Klaroenstoot voor de moderne kunst waarbij hoogtepunten uit de Triton Collection Foundation werden getoond in relatie tot de collectie van het museum. Het schilderij is dan ook aangekocht van de Triton Collection Foundation en kon verworven worden dankzij de jarenlange samenwerking.
​
Met de aankoop van Christus en Boeddha wordt een van de meest belangrijke schilderijen uit Ransons oeuvre opgenomen in de Collectie Nederland. Aan de hand van dit kunstwerk kan bovendien de stilering en abstrahering in de kunst dankzij de opkomst van spiritualiteit, occultisme en symbolisme – een ontwikkeling die zich rond 1900 ook in Nederland duidelijk aftekent – beter in een internationale context worden geplaatst.

Het Gemeentemuseum Den Haag bezit een sterke kerncollectie van Nederlands symbolisme, met onder andere werk van Jan Toorop, Carel de Nerée tot Babberich en Johan Thorn Prikker. Maar niet alleen kunstenaars van het symbolisme vonden via spiritualiteit hun weg naar abstractie. Het Gemeentemuseum Den Haag bezit belangrijke stukken van de kunstenaars van het Duitse expressionisme, waaronder werk van Alexej von Jawlensky (1864-1941) en Wassily Kandinksy (1866-1944). Bij Jawlensky, van wie het museum van 29 september t/m 27 januari 2019 een grote overzichtstentoonstelling organiseert, leidde zijn fascinatie voor spiritualiteit en de theosofie tot zijn series Mystieke Portretten, gevolgd door een reeks Meditaties.

De zoektocht naar het spirituele was ook een belangrijke drijfveer voor Piet Mondriaan (1872-1944), waarvan het Gemeentemuseum Den Haag de grootste collectie tekeningen en schilderijen bezit. Mondriaan was vanaf 1909 lid van de Theosofische Vereniging. Daarvoor al was hij geïnteresseerd in spiritualiteit. Hij verdiepte zich in westerse en niet westerse religies en denkbeelden.
​
Het schilderij van Ranson sluit ten slotte ook mooi aan bij de rijke collectie islamitische kunst van het Gemeentemuseum en de tentoonstelling Glans en Geluk die t/m 3 maart 2019 in het museum te zien is. Een tentoonstelling vol pracht en praal met de nadruk op het ornamentele karakter van islamitische kunst en de verhalen over cultuur, traditie en ambacht. En waarin de symboliek van eeuwenoude kunstobjecten wordt ontrafeld.

0 Comments



Leave a Reply.

    Subscribe

    * indicates required

    Archives

    Januari 2022
    December 2021
    November 2021
    Oktober 2021
    September 2021
    Augustus 2021
    Juli 2021
    Juni 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Februari 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    Oktober 2020
    September 2020
    Augustus 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    December 2019
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Augustus 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Augustus 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    April 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    December 2017
    November 2017
    Oktober 2017
    September 2017
    Juli 2017
    Juni 2017
    Mei 2017
    April 2017
    Maart 2017
    Februari 2017
    Januari 2017
    December 2016
    November 2016
    Oktober 2016
    September 2016
    Augustus 2016
    Juli 2016
    Juni 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    November 2015
    Oktober 2015
    September 2015
    Augustus 2015
    Juli 2015
    Juni 2015
    Mei 2015
    April 2015
    Maart 2015
    Februari 2015
    Januari 2015
    December 2014
    November 2014
    Oktober 2014
    September 2014
    Augustus 2014
    Maart 2014

    Categories

    Alles
    #Aimée Zito Lema
    #architecturale Installaties
    #architectuur
    #Argentijnse Kinstenaar
    Beeldhouwers
    Bkkc
    Carina De Rooij
    #CBK
    #decorative Abstraction
    #design Museumgent
    #digitale Afbeeldingen
    #DJmobile
    #Dorderechtmuseum
    #DRENTHEMUSEUM
    DRENTSE LANDSCHAP
    #drukwerk
    #economish
    Expositie
    #fotografie
    #fotomanifestatie
    #foto's
    Fred Velders
    #gigantische Sculpturen
    #Giogio Andreotta Calo
    #Glas-in-loodraam
    #globalisatie
    #Godefridus
    #installatie
    #Intalatie
    #interactie
    Internationale Verzamelingen
    #interpretive Mechanisms
    #intersecting Colour
    #INTO NATURE
    #in Vivo
    #kunst
    #Kunstenaar
    #kunstenaars
    Kunstliefhebber
    #LANDSCAPE
    #landschap
    #León Ferrari
    Mudia
    #museumBelvédère
    Museum De Fundatie
    #natuurbelving
    #NATUURE
    #noorderlichzomer
    #PHOTOGRAPHY
    #Recente Ondekking
    # RUTGER BRANDT GALLERY
    Ruud De Caluwé
    Schilderijen
    #social
    Spelletjes
    #steden Bouwen
    Steppie Lloyd Trumpstein
    #tentoonstelling
    Tentoostelling
    Theo Van De Goor
    Tilburg
    Totaalkunstwerk
    #traditionele Afbeeldingen
    #VerenigingRembrandt
    Verlevendigen
    Video
    #WANDELROUTE
    #ZOMER TWEEDE IDITIE

    RSS-feed

KunstKrant.nl  Officiële Website Copyright
© KunstKrant.nl 2020
All rights reserved. 
KunstKrant.nl Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman


                
                  Links
www.brand-communications.nl
www.stadmagazine.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl

​

Contact
KunstKrant.nl | Kunstkrant.be
Emdenweg 3 
9723 TA Groningen

Mobiel: +031 (0)6 50831893

E-mailadres: info@kunstkrant.nl
  • Nieuws
    • Nieuws 2021 >
      • Reportages & Recensies
  • Musea
  • Kunst video
  • Boeken
  • Duitsland
  • Kunstkrant.be
  • Contact
    • Over ons >
      • Missie
    • Adverteren
    • Wie zijn wij?
    • Schrijf voor ons